Wednesday 13 January 2016

Sri Lanka : Tips & Tricks






1. Masuk ke Sri Lanka perlukan visa. Boleh pohon secara VOA (visa on arrival) tapi baiklah apply online sebabnya nanti krew kapal terbang akan bertanya bermacam2 soalan.

2. Matawang Sri Lanka adalah menggunakan Sri Lankan Rupee. Kalau di convert lebih kurang RM1 bersamaan LKR 30 ...lebih kurang lah.. Rahsianya boleh je tukar dari RM ke LKR di airport Sri Lanka tapi untuk mengelakkan risiko tak dapat tukar baik tukar ke USD dahulu sebelum bawa ke Sri Lanka. Bukan apa..kalau 2 kali convert nanti nilainya semakin kurang. Lagipun aku biasa je tukar duit dari RM ke LKR di kedai beli roti, cuma nilainya kurang sikit la.

3.Transportation di Sri Lanka sangat murah tidak kira lah bas ataupun train. Tuktuk je rasa macam mahal sikit tapi masih affordable. Teksi aku tak cuba pulak. Namun begitu dengan keadaan jalan yang kecil dan sempit, maka perjalanan dari satu tempat ke tempat lain agak panjang masa perjalanannya. Siap2lah kencing sebelum menaiki bas untuk perjalanan yang panjang. Jangan lupa bawa air. Kalau menaiki bas seafdalnya mula naik di stesen bas

4. Bagi yang muslim, makanan halal agak banyak dijual di sini. Cuma perlu tanya saja ataupun cuba tengok mana-mana muslimah (biasanya perempuan muslim di Sri Lanka akan mengenakan pakaian berunsur jubah bewarna hitam) singgah beli makanan. Sesetengah tuh ada je signboard dan kalau susah cuba tanya di mana muslim hotel. (Hotel di Sri Lanka bermaksud restoran atau kedai makan.) Makanan rasa biasa-biasa je mostly Indian food seperti phrata, briyani dan nasik goreng.

5. Penginapan di Sri Lanka bagi aku seorang pengembara berpoket nipis memang sangat mahal jika dibanding dengan nilai matawangnya. Sebagai contoh, hotel yang bertaraf 2 bintang di Malaysia kalau di Kandy, harganya mencecah 80USD bersamaan RM350. Jadi kecuali memang ada banyak duit, ataupun melancong beramai-ramai sambil berkongsi-kongsi; adalah lebih baik mencari bilik sewa, motel, atau rumah-rumah yang menyewakan rumahnya bak homestay. Pendapat aku begini, cari tuktuk utk bawa ke rumah penginapan dengan syarat; setkan awal2 budget korang sebab komisyen tuktuk dalam 50 lkr so tambah siap2 dalam perbelanjaan.

6. Cuaca di Sri Lanka hampir sama dengan Malaysia dan ianya sangat berbahang. Jangan bagi diri anda dehidrasi terutama sekali ketika mendaki di Sigiriya. Cuma di Ella dan kawasan sekitar je sejuk. Yang lain semuanya panas.

7. Entrance fee bagi memasuki setiap tempat menarik bagi aku adalah sangat mahal. Minimum bayaran masuk adalah LKR 1500 bersamaan lebih kurang Rm40. Jadi sesapa yang travel dengan bajet ciput macam aku sila teliti dahulu berbaloi atau tak nak masuk ke satu-satu tempat itu.


8. Hampir kesemua orang yang aku jumpa memberikan kerjasama yang baik dan sangat membantu apabila aku sesat di jalanan. 80% darinya agak mahir berbahasa Inggeris. Ada yang memberikan layanan istimewa bila mengetahui aku dari Malaysia dan beragama Islam; sama seperti sebahagian mereka. Even aku tidak menggunakan perkhidmatan tuk tuk namun pemandu tuktuk tersebut masih sanggup menunjukkan jalan kepada aku. Bagi aku Sri Lankan memang peramah dan baik. Thumbs up...


Perbelanjaan aku keseluruhannya tidak termasuk tiket kapal terbang adalah USD200 sahaja, lebih kurang RM 825 merangkumi tempat tinggal, transportasi, makan minum, bayaran masuk dan lain-lain lagi. 

6 comments:

  1. Nice tips bro :)
    Suka baca blog hg. Sri lanka plak mmg one of the places yg saya nak pi tahun ni.
    Ada IG yg boleh saya follow? If you dont mind sharing

    - Din

    ReplyDelete
  2. Oh. terima kasih Din kerana sudi membaca. semoga ia dapat memberi sedikit manafaat kepada kita semua..IG tu ada tp lebih kepada personal..tq

    ReplyDelete
  3. Senang baca mudah paham. Lagi best kalu buat video upload kat YouTube. Letak tips n tricks. Asyik jumpe mat saleh punye je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya ada juga vids tp aku nak galakkan budaya membaca dikalangan rakyat Malaysia...

      Delete
  4. Byk info berguna dlm satu posting utk trip aku esok..tq bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enjoy Sri Lanka bro...hopefully useful dalam perjalanan nanti

      Delete