Wednesday 11 March 2015

Eurotrip : Bandar Geneva yang sunyi dan the Venice of France; Annecy


Annecy merupakan satu bandar kecil yang terletak di tenggara Perancis, kira-kira 35 kilometer dari bandar Geneva. Annecy bukanlah salah satu dari rancangan perjalanan bagi rakyat Malaysia. Bandar ini dikelilingi bandar-bandar pelancongan yang besar lain seperti Paris, Nice dan Lyon. Jadi tidak hairan lah kalau ada yang tidak pernah dengar nama Annecy ni.


Le peuple genevois di jardin anglais merupakan simbol penyertaan Geneva dalam Swiss

Secara jujurnya , aku pun tak pernah dengar tentang Annecy cuma kawan aku bersungguh-sungguh nak bawa aku ke tempat ini. Memandangkan jaraknya sepelaung je dari Geneva why dont buat trip balik hari je. So kami pack barang-barang makan dan teruskan perjalanan. Kenapa balik hari? Sebab keesokkan harinya kami akan memulakan perjalanan long haul driving, so masa untuk packing amatlah diperlukan.

Pre-winter sale sudah bermula...sebenarnya xde la sunyi sangat...boleh tahan la ramai jugak

So hari ini hari last aku di bandar Geneva so sebelum ke Annecy kami buat sedikit membeli belah. Tambahan pada masa tuh ada pre winter sale kat Europe. Pre winter sale nih mengikut kefahaman aku (orang cerita la) hanya sale dalam 20 hingga 30 persent je cuma ada beberapa item sale sampai 50 persent....bila winter sale kemudian baru all out sale utk clearkan stok dan bawak keluar stok tahun baru. Memang bagus kalau dapat shopping time winter sale...cuma masalahnya selalunya time tuh barang-barang macam baju ke seluar semuanya tinggal saiz super besar or kecil sebab semuanya dah kena sebat time pre sale.

Salah satu shopping street kat bandar Geneva

Di Geneva nih banyak butik-butik yang ternama yang terletak di sepanjang jalan. Walaupun x disebut-sebut sebagai salah satu top shopping spot tapi aku enjoy shopping kat sini sebab x ramai orang berpusu-pusu dan harganya boleh tahan. Hasil pemburuan dapat la aku sepasang kasut como zara dengan sebotol perfume zara dengan harga total chf 50 (Rm175). Oklah kan...

Baru je semalam kami dengar tahun ni disaster winter without snow seawal 2 pagi kami dikejutkan dengan bunyi mengetuk di bumbung rumah. Bila tingkap dibuka semuanya putih melepak...Do you want to build a snowman? Salji sudah turun...

Dalam jam 12 ke 1 tengahari kami bertolak ke Annecy. Target perjalanan setengah hari dah tergendala dek terover shopping. (window shopping je lebih belinya 2 barang je) Perjalanan seperti biasa ambil masa dalam 30-40 minit. Tapi memandangkan jalan agak licin akibat salji maka tambah lagi 20 minit. Di Annecy nih xde parking tepi-tepi jalan macam di petaling jaya tapi disediakan parking jenis berpusat macam di shopping complex. Cuma ada satu peringatan...parking di Annecy agak mahal...sangat mahal kut.


Pemandangan sungai dari tasik...tempat park sampan

Ok. Apa yang ada di Annecy nih yang jadi tempat yang sangat di rekemen oleh member aku nih. Pekan kecil di tenggara Perancis menerima jolokan Venice of France merupakan satu kepelbagaian lanskap. French Venice ini adalah satu bandar kecil yang terdapat sungai ditengah-tengahnya. Sungai ini mengalir dari tasik Annecy yang merupakan tasik ketiga terbesar di Perancis. Melalui google, tasik ini adalah tasik terbersih di seluruh eropah.


View dalam gambar nih dah mabeles...kalau tengok dengan mata sendiri lebih mabeles lagi

Apa yang menarik tasik ini dikelilingi oleh beberapa buah gunung yang menambah lagi panorama menarik bagi bandar Annecy. Bagi yang minat membeli belah di sini juga terdapat pelbagai kedai-kedai atau butik-butik seperti bandar-bandar lain. Bandar ini terbahagi kepada 2 iaitu bandar lama dan bandar baru.


Ini orang panggil The Lake

Bandar baru Annecy tidak ada istimewanya dari bandar-bandar yang lain. Ia dipenuhi oleh kedai-kedai dan butik-butik membeli belah dan harganya tidak juga murah dan berbaloi dari kota Paris. Salah satu yang menjadi penarik pelancong tempatan ke bandar ini adalah kota lama nya. Dengan arkitektur dari zaman medieval yang masih lagi dipelihara dengan rapi, ia dijadikan satu pusat perniagaan yang berlainan dari bandar barunya.

Dari tasik Annecy air mengalir ke sungai kecil dan tali air menuju ke bandar lama

Sebahagian besar dari produk yang dipamerkan di bandar lama ini merupakan produk tempatan yang merangkumi barang-barang kegunaan seharian seperti pakaian, cenderahati bahkan barang-barang antik seperti pakaian besi dari zaman dulu kala terdapat disini. Terdapat juga pasar harian yang menjual buah-buahan segar di sini. (bukan musim winter)


The old town of Annecy





Jalan masuk ke old town.

Bangunan pelik ditengah sungai nih adalah Palais de L’isle. Pernah menjadi tempat penerintahan, court dan juga penjara.

Pemandangan Le Thiou; sungai kecil yang menyusur di tengah-tengah bandar 

Banyak kedai tak dibuka atau memang x pernah buka pada musim winter


Kawan aku kata nih kedai perabot local yang hi end...maksudnya..mahal


Dah sampai di penhujung old town


Malam hari ada fun fair di new town.

Selama 3 hingga 4 jam kami berada di Annecy tibalah masanya untuk pulang. Mengambil kembali kereta yang berada di parking bawah tanah, kami dikenakan bayaran parking sebanyak belasan euro untuk tempoh kurang dari 4 jam. Mahal... Perjalanan pulang tidak semudah perjalanan pergi kerana hari telah malam dan kami tersesat jalan keluar dan termasuk ke jalan kampung yang berbukit bukau di tengah-tengah hujan salji yang lebat.


No comments:

Post a Comment