Monday 9 June 2014

Istanbul : Aku Datang (Prologue)

Ekceli lama betul aku mimpi nak keluar dari Malaysia dan Asia Tenggara. Balik2 Indonesia...balik2 Siam, Singapore...Nak juga melangkah lebih jauh dan panjang melalui batas-batas bagi menerokai dunia ciptaan tuhan. Jesteru itu, setelah cukup setahun mengharungi derita membuat catuan perbelanjaan harian dan bulanan bagi menyimpan perbelanjaan menyara perjalanan ini nanti, akhirnya tercapai juga cita2 mendapatkan sehelai boarding pass ke Turki; lebih spesifik lagi Istanbul.

Akibat terpengaruh dengan cerita Istanbul,aku datang, aku pun jadikan bumi kerajaan uthmaniah nih salah satu lokasi trip aku tahun 2014 nih.(trip2 lain setakat nih semuanya local je) Ini bukanlah satu trip budget jd segala perbelanjaan kecuali peribadi  yg dpt aku nyatakan di sini.(amik pakej)

Perjalanan ke bumi Turki mengambil masa lebih kurang 10 ke 11 jam kalau ambil direct flight. Flight aku bertolak dari KLIA jam 11 malam menaiki Turkish Airlines dan tiba di Istanbul; Ataturk Airport lebih kurang jam 5 pagi waktu Turki.Naik flight lama-lama memang la sangat x selesa. Cuma nasib baik Turkish Airlines punya servis agak baik la jugak; makan sedap siap ada souvenir lagi. Nasib baik tak makan nasik lemak ikan bilis pon xde.

 Nasik putih, udang besar ibu jari kaki 4 ketul, cheese cake, roti , sayur-sayuran dan air secukup rasa. Siap bagi turkish delight sebagai pembuka selera.

Inilah keadaan airport Istanbul seawal jam 5 pagi

Setelah sampai di Istanbul mula2 sekali urusan dengan imigresen. Untuk makluman semua visa tidak diperlukan bagi rakyat Malaysia yang nak mengunjungi Turki. Apa yang menariknya sampai2 kul 5 pagi orang yang ada kat airport tuh mcm esok nak raya haji. Ramai orang, beratur agak panjang tapi kaunter yang dibuka agak banyak dan perjalanan di kaunter agak smooth.

 Cikedis xde ya

Akhirnya sampai jua.

Terlebih dulu sebagai peringatan; kalau nak ke Turki silalah tukar duit anda terlebih dahulu. Di KL xde money changer (kalau x silap aku la, kalau silap harap maapkan) yang dapat tukar ringgit ke TL (Turkish Lira) dan kat sana pun sama. Cara terbaik adalah convert dulu ringgit ke USD atau sebaik2nya kepada EUR (Euro) sebab kebanyakan barang yg ada kat airport diorang dijual dalam EUR. (Rate masa nih 1 EUR = RM 4.69 -Money changer KLIA.)

Bersambung...

Oh sebelum terlupa...secara anggarannya 1 TL bersamaan RM 2.tq

No comments:

Post a Comment