Wednesday 26 May 2021

Mengembara ke Negeri Laskar Pelangi : Part 2

OK. Aku kembali semula setelah beberapa bulan tak mengeluarkan sebarang posting. Sejak habis PKP aritu kerja bertimbun-timbun nak kena settlekan dan seperti biasa..malas datang mengetuk. Tup tap tup tap PKP balik...hadoi

Hari kedua aku di Belitung dimulakan dengan solat subuh dan breakfast takoyaki yang aku dah tapau semalam. Takoyaki tuh dah macam takoyaki beku sebabnya semalaman duduk di bawah aircond tapi layankan je..janji kenyang. Aku keluar dari bilik nampak cam ada breakfast disediakan kat hotel, tapi aku segan la pulak nak tanya tambahan pulak aku dah kenyang melantak. Lepas lepak-lepak sembang ngan receptionist, aku mulakan perjalanan aku hari nih. Targetnya nak ke bahagian timur pulau Belitung nih di mana terletaknya replika bangunan sekolah Laskar Pelangi.

Perjalanan dari Tanjung Pandan ke Gantung di daerah Manggar nih boleh tahan jauh jugak lah..kira-kira dalam 80km. Perjalanan ni kalau di Malaysia kurang dari 1 jam tapi bila di Indonesia, aku tak berani nak bawak laju-laju sebab kalau apa-apa terjadi masak la nak settlekan hal motor dan klinik atau hospital. Ye la..kalau di Malaysia, nak masuk klinik kerajaan kena bayar RM1 je tapi di luar negara belum pernah test lagi meskipun aku ada je travel insurans.

Betul kata brader motor sewa masa aku sampai di airport hari tu yang mana motor Nmax nih minyaknya agak kuat jugak lah dari motor-motor skuter lain yang berkapasiti lebih rendah. Tak sampai separuh jalan, meter minyak dah menyala lagi. Nasib baik kat meter tuh ada tunjuk distance berapa kilometer lagi motor nih boleh jalan sebelum minyak totally habis. Walaupun sepanjang perjalanan kebanyakkannya kampung-kampung dan ladang kelapa sawit, tapi kebanyakkan rumah-rumah atau kedai runcit sepanjang perjalanan ada jual minyak botol yang biasanya diletakkan di pondok-pondok di tepi jalan.

Sepanjang perjalanan, dalam 2 kali aku isi minyak motor nih. Antara sebabnya aku tak berapa nak reti berapa kapasiti tank minyak dan tak tau berapa rupiah nak isi kat dalam tank. Walaupun aku agak biasa jugak ride di Indonesia tapi jumlah penggunaan petrol adalah berbeza bagi jenis dan cc motorsikal yang korang guna serta berapa laju korang pecut motor tuh. Perjalanan ke Gantung mengambil masa lebih kurang 1 jam lebih dengan ride secara santai-santai je. Dari pekan Gantung kena sambung dalam 1 km sebelum sampai ke simpang ke Replika SD Muhammadiyah (sekolah Laskar Pelangi). Dari simpang masuk kanan tu, first attraction yang boleh korang jumpa di kiri bahu jalan adalah Muzeum Kata Andrea Hirata. Memandangkan masa aku sampai, muzium nih masih lagi tutup so aku teruskan perjalanan ke sekolah.

Sampai di area sekolah laskar pelangi, aku park motor aku area designated parking. Ada beberapa kedai yang menjual oleh-oleh dan juga makanan sepanjang menuju ke pintu masuk. Dihujung jalan menuju ke pintu masuk replika sekolah barulah ada kelibat orang menjual tiket masuk. Aku beli tiket masuk dari salah seorang makcik kat sana dan masuk la ke kawasan yang terletak dalam pagar tuh.

Pada pandangan aku, boleh je nak masuk ke replika sekolah nih dengan percuma. Korang just park kenderaan korang kat jalan besar dan bukannya parking yang ada kedai-kedai tuh. Jalan kaki sikit dari jalan besar tu dan kawasan replika sekolah nih bukannya ada pagar pun. Tapi aku memilih untuk bayar entrance fee supaya dapatlah sikit pendapatan pada orang kampung supaya diorang boleh la maintain kawasan replika sekolah dan kawasan persekitaran nya. Ala..lagipun rp 5000 je..tak koyak lah poket korang.

Aku boleh katakan yang replika sekolah laskar pelangi nih adalah satu tarikan untuk fotografi. Didalamnya persis bilik darjah yang terdapat dalam movie, kalau tolak lantai tuh berpasir...lebih kurang dengan bilik darjah aku je masa sekolah rendah dulu. Kerusi meja kayu memang sama...maklumlah sekolah miskin kat luar bandar.

Secara peribadi, ianya adalah satu set penggambaran yang telah ditinggalkan dan sesuai bagi pengembara untuk merasai pengalaman berada dalam filem Laskar Pelangi meskipun ianya set penggambaran yang telah ditinggalkan, at least boleh la cakap..aku dah ke Belitung. Pelancong masa aku di sini juga tak ramai, dalam 2-3 kumpulan sahaja..mungkin hari masih lagi pagi..aku pun tak pasti.

Tak banyak benda nak buat kat sini kecuali lepak dalam replika bilik darjah dan mengambil beberapa keping gambar. Settle aktivitas tersebut, aku meneruskan semula perjalanan. Tak jauh dari replika sekolah laskar pelangi nih (kat seberang jalan) ada satu tempat macam menarik iaitu Dermaga Kirana atau nama lainnya rumah Keong. Takde sebarang perancangan untuk ke sini, takde dalam dropped point maps aku pun. Cumanya masa keluar dari kompaun replika sekolah, aku terus tertarik untuk ke sini dek kerana bangunan yang dapat dilihat dari jalan besar.

Dermaga Kirana atau rumah Keong ini menarik kerana rekabentuk bangunan yang ada terdiri dari beberapa buah geodesic dome atau bangunan separa bulatan yang dibina dari sulaman buluh / rotan (sebenarnya aku pun tak pasti bahan apa dinding bangunan nih). Bangunan ini terletak di persisir Sungai Lenggang yang dihubungi dengan jambatan diperbuat dari papan. Dihujung jeti sepatutnya ada beberapa perahu yang boleh disewa tapi masa aku datang, takde sebarang perahu di sana, mungkin dah disewa orang. Tempat nih memang bagi aku agak cantik (instagrammable) dari segi bangunannya dan juga panorama sungai Lenggang itu tersendiri. Tempat yang patut korang singgah kalau kebetulan ada di sekitar daerah Gantung.

Sebaik sahaja selesai aktiviti di Demaga Kirana, aku kembali semula ke motor sewa aku. Tujuan aku adalah menuju semula ke Muzium Kata Andrea Hirata yang berada dalam 2.5km dari tempat nih dan jalan menuju ke jalan besar. Nak tak nak kena lalu juga kawasan tuh. Ada jalan lain (short cut) nak ke Tanjung Pandan tapi aku dah set nak tengok dulu muzium yang tadinya masih lagi tutup. (belum buka)

Aku dah berdiri di depan muzium nih, bak kata lain di depan entrance tapi ragu-ragu nak masuk ke tak sebabnya aku dah tau apa yang ada kat dalam tuh. Sifat kedekut mulai menghantui aku bila nampak bayaran masuk adalah 50k rupiah. Tapi secara jujur aku katakan kalau dah sampai ke sini, agak rugi kalau tak masuk ke dalam muzium nih. 50k rupiah tuh harga tiket dan juga percuma sebuah buku mengenai muzium atau pemilik muzium ini.

Aku tak pasti apa detail yang terdapat dalam muzium nih tapi melalui pencarian aku dalam internet mendapati yang ianya dipenuhi oleh karya Andrea Hirata yang mana merupakan seorang penulis atau karyawan (maksud dalam bahasa Malaysia = orang seni) yang asalnya dari Belitung itu sendiri. Dalam muzium ini kaya dengan hasil suasana yang menjadi Instagrammable spot. Banyak spot untuk mengambil gambar yang cantik dalam muzium nih, so aku sangat menggalakkan korang semua untuk masuk dan menikmati karya Andrea Hirata nih.

Akhirnya aku tetap dengan keputusan aku, iaitu tak mau masuk ke muzium ini dan teruskan perjalanan. Masalah aku adalah aku dah takde sebarang tujuan kecuali menuju semula ke Tanjung Pandan dan berehat-rehat di bilik aku. Kalau ikutkan di seberang jalan dari muzium di persimpangan ke jalan besar, ada satu lagi tempat yang menarik untuk dilawati iaitu Kampung Ahok tapi aku macam tak berminat nak ke sana. Ahok ni adalah bekas gabenor Jakarta yang berasal dari Belitung. (Of course lah sebab tu nama dia kampung Ahok)

Perjalanan pulang ke Tanjung Pandan, aku tak ikut jalan aku datang tadi (jalan tengah Tg. Pandan - Manggar) tapi sebaliknya aku ikut jalan lain (jalan simpang Ranggiang - Gantung) sebab aku nampak macam dekat sikit dan boleh la singgah mana-mana yang ada di sepanjang jalan.

Jalan yang aku lalui menemukan aku dengan signboard tempat nih, Tebat Rasau. Ianya bukan terletak betul-betul di tepi jalan besar bahkan untuk sampai ke kawasan pintu masuk sahaja kena melalui jalan tanah merah dan berpasir. Nasib baik jalan kering, kalau semalam hujan kompom berselut. Masuk ke kawasan nih, terdapat satu bangunan lebih kurang pondok berbentuk kayu sebelum mudik ke jambatan / titi . Di bangunan tu aku nampak ada beberapa orang tengah makan tengahari (waktu aku tiba dah dekat tengahari..aku assume diorang makan tengahari lah). Aku jenguk-jenguk jugak pondok tuh kut-kut kena bayar bayaran masuk ke tidak. Memandangkan diorang buat tak tahu je, aku teruskan perjalanan aku.

Tebat Rasau adalah salah satu dari geosite yang terdapat di Belitung. Geosite ni adalah tempat yang kaya dengan alam semulajadi yang menjadi tarikan bagi pembelajaran dan tourism berkenaan ekosistem. (yang ni definisi dari aku je ye..) Ianya sebuah paya yang terdapat di area Lintang, Belitung timur. Aku saja-saja je masuk area nih, rupanya dapat gak melawat tempat menarik cam nih.

Secara personal, aku memang suka tempat ini. Ini bukanlah hutan paya bakau (ya betul...hutan paya dengan hutan paya bakau memang ada perbezaan sikit) yang pertama aku pergi, kalau nak dibandingkan dengan yang ada kat Malaysia seperti di Langkawi, di Lumut, di Nibong Tebal dan Kuala Selangor, aku dapati kat sini pembinaan jambatan / titi nya lebih simple dan bersahaja. Waktu berjalan, lantainya ada goyang-goyang sedikit tapi masih lagi selamat pada perkiraan aku.

Dari permulaan jambatan menuju ke hujung jalan iaitu terdapatnya satu pelantar yang agak besar yang bertujuan untuk melihat permandangan, jaraknya adalah sekitar 200 meter berjalan kaki. Sepanjang perjalanan terdapat beberapa check point atau tempat untuk berhenti. Ada menara tinjau, pondok dan beberapa spot untuk mengambil gambar disamping alam sekitar yang tidak begitu diteroka. Menara tinjau dan juga pondok nampak tidak dibina dengan apa orang cakap..lebih kurang proper built..ianya lebih kepada cara orang kampung yang membuatkan bangunan-bangunan nih lebih blend dengan alam semulajadi. Itu sebab aku suka tempat nih..

Selesai roaming di Tebat Rasau, aku balik semula ke hotel, mandi manda dan solat. Kemudiannya aku keluar semula tapi kali nih tujuan aku untuk melawat Rumah Adat Belitung yang terletak di bandar saja sebabnya hari dah melepasi waktu tengahari menuju ke petang. Tak ada sebarang plan pun tapi dok bilik hotel sambil check tempat-tempat menarik di kawasan persekitaran aku menemui tempat ini.

Rumah adat Belitung nih terletak di pekan Tangjung Pandan, yakni tak jauh dari hotel aku. Perjalanan dalam 5-10 minit sahaja menaiki motor tapi bergantung juga sebabnya aku agak tersesat jalan, biasalah offline maps pening sebab takde data. Tambahan pula beberapa jalan di Tanjung Pandan nih one way traffic menyebabkan aku yang naik motor nih agak kompius.

Bayaran masuk ke rumah adat nih adalah percuma. Jika dilihat dari sudut senibina nya, ianya adalah typical rumah melayu. Diperbuat dari kayu pada hampir keseluruhan bangunan, (dinding dan lantai) ianya menggunakan atap jenis pisang sesikat  pada bahagian anjung dan menggunakan bahan dari jenis singgora yang biasa digunapakai pada rumah-rumah tradisional di selatan Thailand, Terengganu dan juga Kelantan. Mungkin ini maknanya yang kita nih sebenarnya serumpun.

Kalau korang jenis traveler yang gemarkan kebudayaan jenis perhiasan atau pakaian rakyat setempat, maka ini merupakan tempat yang terbaik untuk korang. Kat sini ada perkhidmatan menyewa pakaian adat Belitung dan khidmat mengambil gambar dengan bayaran tertentu.

Antara apa yang aku rasa perlu ditambah baik bagi rumah adat nih (ala..diorang tak peduli pun rasanya) adalah perlu sikit informasi mengenai sejarah atau salasilah mengenai rumah ini. Maksud dibalik ruang-ruang yang ada serta fungsi-fungsi rekabentuk atau ukiran yang terdapat pada rumah adat ini. Mungkin ada kat sini tapi aku rasa cam tak jumpa.

Lepas aku melawat Tebat Rasau tadi, aku macam tertarik nak melawat geosite-geosite yang berada di sekitar Belitung ni. Namun memandangkan hari dah petang so aku ambil keputusan cari mana-mana yang dekat dengan Tanjung Pandan sahaja.

Dari Rumah Adat Belitung aku menuju ke satu tempat yang berdekatan iaitu Juruseberang geosite. Tak jauh, tak sampai 20km pun. Lagipun naik motor sekejap je sampai tuh..cuma kadang2 tersesat jalan, tersalah simpang dan lain2 lagi yang membuatkan aku lewat sampai. Tapi bukan ada yang nak dikejar pun. So aku enjoy je panorama perjalanan dan keadaan trafik kat Belitung yang tak berapa sibuk jika dibanding dengan Malaysia.

Aku sebenarnya tersalah masuk jalan. Bersebelahan dengan signboard Belitung mangrve park nih , ada satu lagi simpang. So dari signboard tuh aku beranggapan yang Belitung mangrove park dengan Juru Seberang geosite nih adalah 2 tempat yang berlainan. So aku ambil simpang kiri terlebih dahulu sebelum 30 minit kemudian baru aku tahu yang aku dah kena game sebab jalan tu menuju ke tempat apa tah..ada jalan je ngan hutan-hutan pokok rhu.

Bayaran masuk ke kawasan Juruseberang atau nama lainnya Belitung mangrove ini adalah percuma,  sesuai dengan budget aku selaku budget traveler nih. Antara banyak-banyak geosite yang berada di atas darat (ada gak yang berada kat pulau-pulau) ini adalah yang paling luas dan besar yang aku lawati. Maknanya ia perlukan lebih banyak berjalan dan kebetulan cuaca pada masa tuh teduh dan mendung, so takde lah berpeluh sangat.

Secara personal bagi aku, Juru Seberang geosite atau nama lainnya Belitung mangrove park adalah salah satu lokasi yang paling menarik yang aku lawati semasa berada di Belitung nih. (sepanjang 2 hari..esok tak tahu lagi) Ini cuma pandangan aku sahaja. Kenapa aku kata tempat nih best? Antara sebabnya view yang ada kat sini, ada view laut, a view hutan paya bakau, ada view sungai dan lain-lain lagi seperti hutan dan juga jambatan / titi merentas sungai dan laut. Disamping itu kat tengah paya tuh ada satu replika kapal yang agak besar juga tapi masa aku kat sana, kapal tuh masih lagi dalam pembinaan so tak pasti kapal tuh bangunan apa. Kedai makan kut..ntah la. Cuma yang spoil bagi aku adalah cuaca mendung so tak dapat nak tengok sunset. Kalau dapat sunset yang baik kat sini memang marbeles lah.

Menyedari hari mendung dan nampak macam takde harapan untuk aku amik gambar sunset kat Belitung mangroves nih, aku berubah ke Pantai Tanjung Pendam yang terletak berdekatan dengan pekan Tanjung Pandan.. Takde apa-apa aktiviti jugak kat sini melainkan lepak-lepak kat gerai sambil minum segelas kopi ais sebabnya suasana disini juga mendung jesteru itu memang takde sunset lah petang nih. Lepas menghabiskan kopi, aku kembali semula ke hotel untuk berehat dan menyelesaikan urusan-urusan.

Seharian berjalan, aku kembali semula ke hotel untuk mandi manda dan menyiapkan diri menghadap yang Maha Esa. Selesai kesemua urusan aku kembali semula ke jalanan. Waktu malam adalah waktu bersenam aku. Tak menggunakan motor, aku jalan kaki sahaja menuju ke Satam square. Situ je tempat yang mudah untuk makan dan juga terdapat banyak pilihan makanan yang boleh korang cuba. Nak naik motor malam-malam nih meredah kampung dan hutan..aku rasa tak lah kut.

Menu aku malam nih adalah mie Belitung dengan es jeruk kunci yang merupakan makanan khas rakyat Belitung. Selesai makan aku kembali semula ke hotel untuk beradu. Perjalanan esok masih panjang..harap-harapnya lah...