Thursday 11 November 2021

Mengembara ke negeri Laskar Pelangi part 3

PKP lama dan banyak masa terluang aku..tapi mood untuk menulis (menaip) memang takde langsung..ntah kenapa aku pun tak tau..OK..hari nih ada sikit2 mood dah balik so mari kita sambung...

Hari ni hampir separuh plan aku gagal..(belum gerak dari hotel lg dah gagal..takpe..stay tune ngan post ni nanti tau la sebab apa aku cakap cam tu) Hari dimulakan dengan breakfast di hotel..lupa nak bgtau semalam aku tapau lagi takoyaki on the way balik dari dinner, cuma bertukar perisa lain la pulak..kelmarin cheese semalam amik perisa cumi. Ok..itu tak penting sangat pun.kita move on..

Lepas breakfast aku berangkat ke pantai Tanjung Kelayang. Hari ni plan nya untuk ke pulau Lengkuas yang mana kat pulau tu ada rumah api yang menjadi ikon di Belitung ni. Dalam jam 9 pagi aku sampai kat pantai Tanjung Kelayang nih. Suasana tak macam yang aku imagine, senyap sunyi dan takde sebarang kelibat pun yang ada kat sana. Aku silap tempat ke macamana ni. Kalau macam di Langkawi ke di Phuket ke atau di Ao Nang, waktu pagi macam ni nak naik bot memang happening dengan pelancong yg sedang tunggu giliran untuk naik ke bot masing- masing. Sedang aku duduk termenung, datang seorang brader menegur aku sama ada nak amik pakej ke pulau atau tidak...akhirnya ada jugak orang. Aku pun tanya mana semua orang, dan dia jawap semua dah bertolak ke pulau pagi tadi...sekarang tinggal aku seorang je..golongan yg tertinggal.

Pakej yang brader tu tawarkan kat aku adalah rp 400k :- naik bot ke beberapa pulau lebih kurang separuh hari..snorkeling di beberapa spot ( snorkeling punya gear bayar lain)..makan aku tak pasti disediakan atau tak...(rasanya takde kut...)So aku mintak brader tu masa dalam 5 minit utk aku pikir sama ada nak amik pakej dia atau tak. Setelah dipikirkan nampak berat kat aku..sorang-sorang naik bot, sorang-sorang snorkeling..rasa cam rugi..yang paling untung adalah dpt bergambar ngan rumah api utk tujuan menghiasi mukabuku...demi sekeping gambar hangus 400k..aku rasa tak berbaloi lalu bagitau brader tu yg aku tak jadi amik pakej dia dan beredar dari situ.

So aku ada banyak masa terluang disebabkan tak jangka yang aku tak pergi ke pulau Lengkuas (nama pulau yang ada rumah api tuh). Nasib baik aku ada buat homework sket malam tadi dengan membaca sikit2 mengenai tempat menarik (mostly geosite) di Belitung. Dari Tanjung Kelayang aku menuju ke salah satu tempat yang aku dah tag dalam google map aku iaitu Danau Biru Kampit. Kelmarin aku dah pergi Danau Kaolin yang berada dekat dengan Tanjung Pandan, hari ni aku ke daerah Kampit mencari danau biru di sana pula. Aku sebenarnya tak tahu apa yg nak di cari kat sini.

Dari pantai Tanjung Kelayang menuju ke Kampit, singgah sebentar di mangrove Kuale yang kebetulan on the way.Masa dalam perjalanan aku ternampak signboard tempat nih dari tepi jalan, so aku amik kesempatan untuk singgah la sebentar nak tengok apa yang ada di dalam.

Dari pintu masuk, aku nampak keadaan tempat nih adalah lebih kurang sama je dengan mangrove site yang dah aku jelajah tempoh hari tapi tempat nih memang betul-betul sepi...masa aku sampai, aku sorang je yang ada kat sini. Kebetulan dah tersampai, aku pun amik kesempatan untuk explore tempat nih. Ya..memang betul macam yang aku jangka..tempat nih lebih kurang sama je dengan mangrove yang lain tapi saja aku teruskan perjalanan sebab nak tengok kut-kut ada tarikan yang lain dari tempat yang pernah aku pergi (mangrove) di Belitung nih.

Aku cuba untuk meneruskan perjalanan sampai ke hujung tapi tak sampai separuh perjalanan..laluan dah dinaiki air dan banjir..kalo ikutkan boleh je aku nak redah tapi air naik agak dalam dan bersambung dengan parit tepi lak..(rujuk gambar atas). Aku duduk kat gigi air tuh sambil fikir sama ada nak redah atau tak..Last-last aku patah balik je ke motor aku..tak berbaloi nak amik risiko..buatnya ada buaya tengah menjenguk, naya pak karim..dah la aku sorang kat sana..So perjalanan diteruskan semula...

Ya..it is just another danau biru tapi mungkin nak kill the time kut. Nak ikutkan memang jauh perjalanannya..jalan menju ke timur, sama jalan menuju ke Manggar dan Gantung dalam 75km dari Tanjung Kelayang. Perjalanan mengambil masa sejam lebih dan tambah mengharukan danau nih terletak agak kedalam dari jalan besar...jauh ke dalam ladang kelapa sawit.

Aku tabahkan hati juga nak menuju ke danau nih dengan harapan berbunga dapat menyaksikan sebuah danau yang nun membiru seindah mata memandang. Dari jalan besar terpaksa masuk ke dalam aku tak pasti dalam berapa kilometer termasuk sesat dan patah balik ke pangkal jalan. Akhirnya jalan semakin teruk, terpaksa masuk ke jalan tanah merah ladang kelapa sawit.

Berapa kali aku dok pusing-pusing takut silap jalan maklumlah line takde tapi gps tetap bawak aku ke tempat yang sama. So nak tak nak aku redah jugak semak samun dari jalan tanah merah ke gigi danau biru (konon-konon biru tuh). Betul aku tak tipu korang..korang boleh google danau biru Kampit kalo korang tak caya. Ya betul..pemandangan gambar atas dan bawah nih la danau biru Kampit yang aku redah..secara jujur aku tak pasti ini tempat sebenar tapi memang aku dah ikut apa yang gps tunjuk.

Dengan rasa kecewa aku tinggalkan danau biru (kolam terbiar) yang indah permai itu dan menuju ke next destination. Masa aku naik motor ada sekali tuh aku berhenti kat tepi simpang untuk meneguk sedikit teh botol sambil menghidupkan rokok sebatang dan suratan atau kebetulan, aku ternampak satu signboard berupa peta yang menunjukkan geosite yang ada di Belitung nih. Site yang betul-betul menarik perhatian aku adalah Open Pit Nam Salu geosite. So aku ke pekan Kampit dulu untuk carik wifi percuma..kut kut ada supaya aku dapat pin location destinasi aku seterusnya dalam phone.

Untuk menambah lagi satu list kegagalan aku hari ni...di pekan Kampit aku berjaya jugak dapat 1 free wifi setelah merata-rata tempat mencari..(aku park motor dan berjalan kaki) aku update kedudukan Open Pit Nam Salu geosite dalam map henpon aku dan mula mencari tempat nih. Kalau ikutkan tempat yang aku nak tuju nih dekat je, dalam radius 10km dari pekan Kampit namun begitu lokasi yang maps tunjukkan kat aku agak tak boleh dipercayai..dia bawak aku gi kilang proses kelapa sawit..aduii..sakit kepala aku..tapi kalau just incase korang dah ada kat Belitung nih..aku agak rekomen la korang pergi ke tempat nih..view dia memang menarik la bagi aku..

Aku check dalam google, kat pekan Kampit nih ada satu tempat menarik (diorang la cakap menarik) iaitu kuil cina Kelapa Kelenteng. Secara personalnya aku dapati ianya cuma kuil biasa-biasa je so aku tak cuba untuk masuk melawat.

Setelah menghadapi kegagalan demi kegagalan, aku berhasrat untuk balik ke hotel. Badan pun dah berkicap dah meskipun perjalanan aku mostly menaiki motor. Panas weh cuaca hari nih..boleh pitam wo kalo x disulam dengan teh botol sepanjang perjalanan. OKlah..sebelum pulang ada satu lagi geosite yang aku nak pergi iaitu Pantai Burong Mandi..namun begitu, pantai Burong Mandi bukannya terletak dalam perjalanan pulang aku tapi lebih kurang 30km dari pekan Kampit menuju ke Gantung.. Xpe lah..esok dah nak balik..lagi pun dah abis muka ngan tangan aku nih dah kena sun burn..setakat sejam lagi perjalanan tuh apa la sangat...kan..

Pantai Burong Mandi ni agak jauh tersasar dari tujuan asal aku. Memandangkan aku dah takde sebarang perancangan so aku singgah jugak sekejap nak tengok apa yang ada di sini yang menjadikan ia sebagai salah satu geosite di Belitung nih. Pantai Burong Mandi nih terletak lebih 80km dari pekan Tanjung Pandan...memang jauh wehhh perjalanan ke sini, dengan cuaca yang panas tak agak-agak. Waktu tengahari kawasan pantai Burong Mandi nih sunyi sepi. Aku tak pasti kenapa, mungkin Belitung nih atau Pantai Burong Mandi nih bukanlah satu tarikan bagi pelancong.

Kat sini ada dalam 2 kedai makan / serbaneka yang bukak dan takde sebarang orang kat kedai tuh. Tempat nih mempunyai pantai yang cantik, boleh dikatakan instagrammable la jugak. Tak boleh lawan kalau nak banding dengan pantai Iboih di Sabang tapi kira boleh la. Aku cuba cari apa yang menarik kat pantai nih selain kejernihan airnya tapi takde apa yang didapati seperti dalam gambar tapi maybe aku yang tak jumpa...cuma yang ada perahu-perahu (macam dalam gambar) menangkap ikan (kut) yang disidai di tepian pantai..susunan batu seperti dalam poster (papan tanda) aku tak jumpa lak..

Settle melawat ke pantai Burong Mandi, aku bertolak menuju ke hotel..x jauh dari jalan keluar terdapat satu lagi tempat menarik untuk korang lawati (dalam google ada rekemen) iaitu Vihara Dwi Kwan Inn..Kalau korang datang ke area nih boleh try-try tengok apa yang menarik kat tempat nih ye..Aku masa nih dah kepenatan yang amat..dah la penat..kulit mcm dah kena sun burn dan badan dah berkicap..tambahan pulak perjalanan untuk balik ke hotel ada dalam sejam lagi..OK..i'm done untuk tengahari nih..nak balik rehat kat hotel jap dan kemudiannya keluar mencari makanan lak..lapar dah nih..