Saturday 9 February 2019

Kesimpulan Trip India (New Delhi, Agra, Jaipur, Udaipur, Jodhpur)

Kat sini aku nak share sedikit sebanyak tips berdasarkan pengalaman aku travel solo di beberapa tempat sepanjang di India. (8 hari je pun, takdelah grand sangat)..Antara benda-benda yang perlu diberi perhatian adalah seperti yang dibawah ini:


Pengangkutan

India memang sebuah negara yang besar. Rakyatnya pun ramai ya amat. Jesteru itu, memang banyak jenis pengangkutan yang boleh dicuba untuk membawa kita ke destinasi yang kita inginkan. Kalau destinasi yang nak dituju itu agak jauh, flight adalah salah satu option yang terbaik sekiranya mengejar masa dan juga mempunyai budget yang mencukupi. Selain dari itu, bas dan juga publik transport yang paling terkenal iaitu kereta api juga menjadi satu pilihan lain.


Auto rickshaw

Auto rickshaw ni juga dikenali dengan nama tuktuk kalau di negara-negara asean tapi sebenarnya ianya berfungsi sama je ngan tuktuk kat tempat lain cuma kalau ikutkan sebenarnya diorang nih ada  meter. Tapi jangan haraplah pemandu-pemandu ni nak guna meter sebabnya diorang boleh pau korang semua dengan lebih efisyen. Lebih kurang sama dengan sebahagian dari teksi kat Malaysia lah. Tak dinafikan, ianya adalah antara yang menawarkan servis pengangkutan paling murah di India. (Kalau tak kena scam la) Biasanya auto rickshaw ni korang kena tawar untuk dapatkan harga yang paling competitive. Antara tektiknya adalah, korang kena tahu berapa jarak perjalanan yang korang akan lalui dan nego. Pengangkutan ini yang paling banyak akan scam korang kalau di India, so sila berhati-hati.

Pengalaman aku, setiap hari aku akan kena scam ngan mamat-mamat nih. (sebab tuh aku suka jalan kaki..tak kan aku nak scam diri aku sendiri kut?) Kalau korang bayangkan, perjalanan dalam sekitar 2-3km diorang cuba charge dalam 200 rupee (RM 12). Nego-nego pun tak mahu gak turunkan harga walaupun satu rupee.  Boleh je nak jalan kaki, tapi cuba korang try jalan kaki time tengahari dengan suhu dalam 40 degree. Nak tak nak memang naik jugaklah. Tak kira lagi yang buat-buat sesat jalan dan double charge korang. Ini semua mainan diorang, kalau korang tak rushing dan juga tak puas hati dengan harga diorang, korang carik je tuktuk lain dan try nego. Ada je yang baik dan jujur di luar sana tuh.




Kereta api

Kalau di India, pengangkutan paling terkenal adalah train seperti yang banyak dipaparkan dalam filem Hindi. Bak kata orang, kalau ke India tapi tak naik keretapi sama je cam korang gi Brickfields je. (Yang nih aku reka-reka..takde kena mengena dengan yang hidup atau telah mati) Sepanjang perjalanan aku menaiki train di India, terdapat beberapa kelas yang dibezakan dari segi harga. Makin tinggi harga korang bayar, makin selesa perjalanan korang dan kebarangkali terjadinya drama adalah agak berkurang. (Tak juga sebenarnya) Secara jujur, aku tak pernah beli tiket secara online atau beratur di stesen keretapi, so aku no komen berkenaan perkara ini. Cuma kat sini aku boleh listkan beberapa website bagi sesiapa yang nak try booking online. Aku rasa jauh lebih murah dari korang booking melalui ejen macam aku.

Ini adalah antara list-list website yang boleh korang cuba.

https://www.irctc.co.in/nget/train-search
https://www.yatra.com/trains
https://www.goibibo.com/trains/
https://www.makemytrip.com/railways/
https://www.railyatri.in/train-ticket

Kalau korang ada baca trip aku di Jaipur dulu, brader Ariff (ejen yang aku beli tiket keretapi) ada tunjukkan kat aku kat laptop dia berapa harga satu keping tiket dan dia jugak tunjuk yang berapa dia amik sebagai komisyen sebagai tukang booking kan tiket untuk aku. Tak sampai RM 5 pun..Cuma apa yang aku nak suggest kat korang adalah..kalau nak naik train, better amik la yang ada aircond. Memang best feeling-feeling macam Shah Rukh Khan naik train cam local tapi percayalah..kejap je feeling tuh..dah 10-11 jam dalam train nanti tau lah apa yang korang hadap..




Teksi

Sepanjang perjalanan di India, aku cuma naik teksi 2 kali sahaja iaitu dari airport ke bandar dan dari bandar ke airport. Teksi sebenarnya Ok bagi aku sebab walaupun harganya lebih mahal dari auto atau tuktuk, tapi korang dah firm kan harga awal-awal. Kat sini kalau macam tuktuk, diorang biasanya akan try untuk pau korang selagi boleh, dan akan turunkan harga ikut korang punya kehebatan dalam negotiation. Lain pulak ngan teksi, diorang dah ada harga dasar cuma ditambah dengan komisyen pada kaunter atau hotel tempat korang booking tuh. (tak tambahla dengan tips yang diorang cuba mintak dari korang..kalau ada)



Bas

Bas adalah salah satu pengangkutan yang bagi aku murah jugak kalau nak digunakan dan agak efisyen, cuma keselesaan bergantung kepada keadaan fizikal bas. Biasanya perkhidmatan bas nih aku gunakan untuk perjalanan antara bandar. Tak pasti dia ada trip di dalam bandar atau tak..Tak pernah nampak pulak. Jalan di India (sepanjang perjalanan aku) adalah bercampur-campur. Hampir keseluruhan keadaan jalan adalah baik, mungkin sebab hampir keseluruhan perjalanan aku merangkumi perjalanan dari satu bandar besar ke bandar besar yang lain. Khabarnya keadaan jalan di kawasan remote atau pedalaman adalah agak menakutkan sekali. So far aku OK je naik bas di India cuma yang non air condition je agak tak berapa selesa dan aku dah banned. (kecuali kalau dah takde duit sangat)



Metro

Kalau di Delhi, pengangkutan ini merupakan tunjang utama bagi menghubungkan pergerakkan di sekitar bandar. (dalam bandar) Secara jujurnya aku tak merasa nak naik metro di Delhi..entah kenapa bila balik ke Delhi, aku terlupa akan pengangkutan ini dan teruskan berjalan kaki.(padahal stesennya dekat je kat luar Paharganj tuh) .Metro ini macam LRT or MRT la kalau di KL. Metro di Delhi ini bermula dari jam 5.30 pagi dan last train tamat pada 11.30 malam. Aku tak naik transport nih so aku tak mau komen lebih2.


Makanan

Yang nih agak susah nak di describe. Bagi sesiapa yang tidak memerlukan makanan halal, ada beribu-ribu tempat makan yang boleh dicuba, no problem. Bagi yang mencari makanan halal tanpa syubahah ada sedikit sukar. Di India, populasi orang Muslim adalah hanya 14-15% dari keseluruhan penduduk yang berjumlah lebih kurang 1 billion dan kebanyakkan populasi ini berada di Kashmir dan daerah lain di selatan. Antara cara yang agak mudah untuk mencari makanan halal adalah melalui google maps. Tapi agak selalu jugak aku kena tipu ngan apps nih. Misalnya dalam google maps dia cakap restoran halal, bila korang dah sampai time nak order makan, sekali dalam menu ada babi lak pulak. (Yang nih kat negara lain)

Cara alternatif adalah dengan pemerhatian atau bertanya kepada local. Yang nih paling efektif...korang carik masjid yang berdekatan, dan selalunya ada kedai makan yang dekat ngan masjid. Kalau ada jemaah atau orang yang berkopiah kat kedai / restoran tuh...memang itulah tempat yang dicari-cari. Harga makanan pula bagi aku, tak begitu mahal namun tak murah jugak. Boleh katakan lebih kurang harga di Malaysia jugak. Macam dalam post aku sebelum ini, tolonglah jangan tengok dapur diorang masa diorang sediakan makanan untuk korang. Mostly makanan kat India sedap-sedap, macam kat kedai-kedai mamak kat Malaysia cuma aku takde lah keberanian untuk cuba-cuba street food, takut-takut sakit perut.

Favorite food aku di India (Rajastan) setakat ini adalah roti dengan chicken changezi. Chicken thali pun baek jugak..ehh..briyani kat India pun power gak..Kalau korang datang ke India, cuba lah cari tempat yang menyajikan makanan ini (chicken changezi) dan try sendiri.




Hotel

Di India ada banyak atau pelbagai jenis hotel yang boleh korang pilih. Cuma bagi aku masalah yang ada adalah memilih hotel yang berbaloi untuk di diami. Banyak range hotel kat India dan all the time aku pilih hotel yang paling murah kat agoda or booking dot com. Asal boleh tidur cukuplah, tapi condition bilik kebanyakkan nya di bawah par tahap kebersihan. (sesuai lah dengan harganya) Aku tak sure tahap hotel-hotel lain yang berada di range yang lebih tinggi tapi recommendation aku adalah book lah hotel yang mid range ke atas kecuali kalau korang tak kisah tapak kaki berdaki sebab berjalan di lantai hotel ataupun aircond bau hapak atau bilik tuh takde aircond langsung. Ikut budget dan keselesaan korang lah.

Kebiasaan nya aku book hotel secara online sebab murah dan di Jaipur arituh kena aniaya ngan staff hotel so aku ada juga experience book hotel secara walk in dan terbukti yang booking online lebih murah, yakni aku kena bayar lebih 2 kali ganda masa walk in. Biasanya kalau aku pre book hotel masa di Malaysia, aku akan guna agoda supaya tak kacau budget aku masa travel nanti, tapi kalau on the go di negara orang, biasanya aku guna booking je.

Actually kat India ada beberapa website atau apps untuk booking hotel yang kadarnya agak jauh lebih murah dari agoda dan booking atau trivago. Kat bawah nih aku listkan website yang boleh dijadikan reference untuk korang. Tapi jujurnya, aku tak gunakan website nih sebab ada beberapa review kurang menyenangkan yang aku baca di internet. Lagipun aku ada cash back agoda, tapi tak salah kalau aku nak share, manalah tahu berguna untuk korang dalam perjalanan nanti.

https://www.yatra.com/
https://www.goibibo.com/
https://www.makemytrip.com/





Scam
India: Land Of Scam?

Sebenarnya tak juga. Scam kat mana-mana pun ada, tak kira di mana-mana tempat yang pernah aku sampai (Tak banyak mana pun sebenarnya) even negara-negara yang menjadi kegilaan rakyat Malaysia cam France dan eropah tak terkecuali. Sekurang-kurangnya aku tak pernah kena copet kat India macam yang berlaku kat Paris beberapa tahun dulu.

Mostly melalui pengalaman aku, scam-scam di India ini adalah perkara-perkara biasa macam scam pengangkutan dan lain-lain lagi. Kalau korang nampak macam tourist memang lebih la risiko untuk terkena nya. Sebagai contoh..sebelum korang nak ke India lagi biasa dah ada scam terutamanya bila nak apply visa. Baik korang check website yang betul kalau korang nak apply untuk e-visa. Kalau tak end-up korang kena bayar lebih beberapa ribu rupee. Sebab tak mau kena scam ni yang aku gi buat visa secara manual. Website yang original tuh aku bagi korang carik sendiri lah.

Selain dari itu macam-macam jenis scam lain (tapi aku tak hadapinya tapi aku still nak share) yang agak femes macam :

1) Mintak sedekah oleh budak-budak mintak susu 
    dan pensel untuk belajar.

2) Sami mintak duit untuk doakan korang.

3) Hotel terbakar atau jalan tutup sebab perayaan 
  pastu diorang bawak korang gi hotel kawan diorang.

4) Sim card scam. Register hari ni tapi sampai sudah 
    tak activate.

5) Amik gambar binatang kat tengah jalan..pastu 
    kena pau duit.

6) Pashmina dan cashmere murah tapi bila nak  
    bayar harga lain.

7) Tiket bas @ train palsu.

8) Hadiah free bracelet..tapi duit kutip kemudian.

9)Orang tetiba datang nak tolong or tunjuk jalan..     
 last skali mintak duit.

10) Polis tahan di tengah jalan dan mintak tax jalan 
    raya.

Dan banyak lagi..



Sosio Ekonomi dan Keselamatan

Kebelakangan ini ada banyak cerita pasal tourist dibunuh di India, ada yang dirogol dan banyak kes lain seperti rompakan dan lain-lain lagi. Mula-mula aku nak pahamkan korang tentang apakah sebenarnya tempat yang korang pergi ini. India adalah satu negara yang bagi aku over crowded dan kebanyakkan dari penduduk India nih adalah dari jenis sederhana ataupun daif. Bayangkanlah di Delhi sahaja populasi manusia lebih kurang 30 juta dan ianya adalah populasi no 2 di India dan meskipun India adalah negara yang besar, keseluruhan rakyatnya adalah lebih kurang 1.3 billion orang. Mengikut apa yang aku baca, 50% punca kenapa tourist terlibat dalam kejadian yang tidak dikehendaki ini adalah disebabkan oleh diri mangsa sendiri. OK. Nih antara tips yang boleh aku bagi kalau ke India walaupun aku takde lah seorang yang adventure traveler sangat cam orang lain.

1) Jangan sombong @ berlagak sangat kat tempat orang.

Kadang-kadang tabiat nih boleh sebabkan orang simpan dendam or cuba balas apa yang korang  buat. Just be humble dan berbuat baik pada semua orang.

2) Jangan @ berhati-hati bila berjalan / travel pada waktu malam.

Adakalanya di tepi-tepi jalan pada waktu malam terdapat orang mabuk atau khayal. Takut-takut diorang tak sedar apa yang diorang buat dan boleh mengganggu emosi dan jiwa korang.

3) Elakkan berjalan di lorong-lorong kecil dan gelap.

Yang ini aku selalu buat sebab tersesat jalan tapi aku still nak advise korang supaya berhati-hati.

4) Jangan terlampau percaya sangat dengan orang.

Orang India memang ramai yang kacak-kacak macam Amitabhacan atau cantik-cantik macam Karena Kapoor. (tak nampak lagi yang macam Kareena) Cuba bayangkan rupa cam Shah Rukh Khan ajak korang lepak-lepak sampai ke bilik (untuk aweks2) Ataupun orang yang baru korang kenal sejam dua ajak di tempat-tempat yang korang tak tahu. Bukan suruh tak percaya langsung...tapi kena hati-hati lah..Ada yang baik..tapi kalau kena ngan yang tak berapa baik..nasib lah.

5) Elakkan terima ajakkan orang untuk buat kerja-kerja yang melanggar peraturan. 

Ada beberapa kali jugak la aku diajak gi isap dadah, lepak minum beer lah dan macam-macam lagi tapi aku takde la nak try sebab zaman-zaman aku macam tuh dah lama berakhir. Kadang-kadang yang mengajak ko isap dadah tuh budak-budak sekolah lagi tuh. Rosak akhlak tul. So kalau korang jenis kaki enjoy / fit boleh la cuba-cuba tapi kalau masuk ke "dalam" tolonglah jangan mintak derma / sumbangan kat dalam fesbuk untuk jamin korang nanti. 

6) Jangan berpakaian terlampau seksi
  
Aku memang tak berapa paham naluri seorang wanita. Macam ada di beberapa tempat yang aku pergi especially di tepi pantai. Ramai wanita nih yang berbikini dan tak kurang juga ber g-string tapi satu badan lumur dengan sun block sebab takut kena sun burn sambil mulut pot pet pot pet. Kalau takut kena  sunburn, pakai je la seluar panjang.Apakah sebenarnya yang korang nak nih? Perbuatan yang macam ni kira cam sengaja nak belanja ataupun cubaan mengundang nahas. Pendapat aku je lah.

7) Sentiasa aware dengan keadaan sekeliling dan jaga harta benda personal dengan rapi.

Di India, kena selalu berhati-hati dengan keadaan sekeliling. Adakalanya ada binatang-binatang cam anjing dan juga babi berkeliaran. Disamping itu kat sesetengah jalan juga terdapat banyak boobi trap. (tahi lembu, kambing dan sebagainya.) Barang peribadi sebolehnya jangan tinggalkan merata-rata. Kalau ke tempat-tempat yang tak berapa tentu, jam rolex atau gelang emas sebaiknya jangan tunjukkan or jangan pakai langsung. Bukan apa..untuk elakkan dari terjadinya kes-kes kecurian atau rompakan.

8) Hati-hati bila makan terutamanya street food.

Ini bergantung kepada kekuatan perut korang. Kenapa aku tak galakkan makan di tepi jalan sebab sebahagian besar keadaan jalan di India adalah berhabuk @ berdebu, jadi kemungkinan makanan dah bercampur dengan habuk or debu dan kadar untuk korang sakit perut atau cirit birit itu adalah lebih tinggi kalau tak biasa. Ada beberapa orang kawan aku sebelum nih yang datang ke India dah pernah mengadu kena cirit birit beberapa hari sampailah diorang naik flight balik ke Malaysia dan diorang kata terpaksa habiskan masa di hotel dan tak dapat berjalan-jalan meneroka tempat-tempat yang sepatutnya korang pergi. Sayang betul.

Satu lagi kalau minum air make sure air botol mineral dan botol tuh make sure seal dia tak dibuka lagi sebelum minum. Air paip? Please jangan cuba ye..

9) Hati-hati di jalan raya.

Kalau berjalan kaki sila berhati-hati sebab trafik di India agak havoc. Kenderaan tak kira mengikut arus atau melawan arus. Walaupun tak sehavoc trafik di Saigon tapi kadar bahaya nya tuh sama je. Lagi satu yang paling annoying adalah bunyi hon kenderaan. Kadang-kadang dari jauh kira-kira beratus meter lagi diorang dah start hon-hon. Memang sangat menyakitkan telinga.





Kesimpulan Trip India

Apa yang nak dikatakan ye? Trip India sangat membuka mata dan minda aku pada negara ini. Ianya umpama menyaksikan kehidupan sebenar dalam cerita Slumdog Millionaire; cuma part of it lah...Kehidupan di India boleh dikatakan sangat-sangat competitive. Jurang perbezaan diantara golongan kaya dan miskin sangat jauh seperti dalam cerita-cerita India yang aku lihat (contoh: 3 idiots) menyebabkan tekanan pada masyarakat untuk memastikan anak mereka berjaya. Golongan kaya dengan kot dan kereta nya, adakalanya ada aku temui dalam train dengan gaya lorat dan sombongnya (tak semua) manakala golongan miskin cuba sedaya upaya untuk meneruskan hidup, berkerja memerah keringat siang dan malam (korang boleh tengok keadaan ini di Old Delhi pada waktu malam) dan adakalanya mengambil cara mudah dengan menipu dan scam terutamanya kepada pelancong.

Setiap hari dalam perjalanan, darah aku asik menyirap je mostly sebab aku dah tau aku nak kena scam, nak kena harass (orang berjual-jual) di jalanan tapi aku tak boleh buat apa pasal tuh. Tapi India nih ada sesuatu yang lain. Bak kata orang love and hate feeling at the same time.  Meskipun negara nih banyak kekurangannya, tapi ianya memang satu tempat yang marvelous kalau nak di kira dari segi sejarah dan juga tempat-tempat menariknya. Memang banyak dalam post aku, aku ceritakan keadaan macamana perjalanan di India; yakni penuh dengan macam-macam yang negatif tapi kalau korang berjalan di kawasan rumah-rumah penduduk tempatan yang takde sebarang kepentingan atau keperluan untuk diorang terhadap korang, korang akan dapati yang sebenarnya rakyat India nih peramah dan warm hearted. Dimana-mana korang berjalan ada saja yang akan tegur dan cakap hi atau hello kat korang. Kat mana-mana terutama sekali bila aku sesat, dimana saja aku bertanya mesti ada orang yang akan tolong guide ko walaupun kadang-kadang diorang tak paham sepatah apa yang korang cakap. Budak-budak yang friendly sentiasa merasa curious bila nampak orang yang lain dari yang biasa diorang lihat dan macam-macam lain.

Itu lah sebenarnya kehidupan kita di dunia ini. Jangan judge sesuatu bangsa atau negara sebabkan beberapa golongan minoriti membuat angkara. Aku tak sokong pepatah melayu " Kalau jumpa india ngan ular, ketuk india dulu" sebab korang takkan tahu bila kesusahan nanti silap-silap india yang akan tolong korang. Nak harapkan ular nak tolong? hmm..

So apa yang aku nak advise korang adalah..silalah datang ke India dan alami sendiri pengalaman yang mencabar di sini.

Sekian.

Oh..kat bawah nih aku sertakan budget sepanjang trip..(ground sahaja)



Budget India

Day 1 Delhi
Stuck kat mesen air 100 rp
Beli air 50 rp (harga 35 tapi amik 50)
Teksi ke hotel 500rp (patut 1 teksi tapi amik 2 org)
Hotel 780rp
Air mineral 40rp
Tiket ke Agra 600rp
Overall 2070rp

Day 2 AGRA
Auto rickshaw 220rp
Hotel 650rp
Makan 150rp Vege briyani n coke
Air 35rp
Makan mlm 245rp
Overall 1300rp

Day 3 Agra
Tuk tuk morning 400rp
Hotel 675rp
Bayar entrance fee amik gambar 200rp
Tiket ke Jaipur 500rp
Derma masjid 50rp
Makan 220rp
Overall 2045rp

Day 4 Agra Jaipur
Tuk tuk ke bas stand 130rp
Beli air 2 botol and lighter 105rp
Beli chips 30rp
Hotel jaipur 900rp (beli booking tapi cancelled by hotel)
Beli air 40rp
Tiket train 840rp
Makan malam 190rp
Overall 2235rp

Day 5 Udaipur
Tuk tuk to railway 100rp
Mineral water 30rp
Hotel Udaipur 400rp
Tuk tuk dari train station ke hotel 100rp
Lunch 190rp
Entrance fee city palace 300rp
Bus tiket ke jodhpur 250rp
Dinner 430rp
Overall 2290rp

Day 6 jodhpur
Auto rickshaw to bas station 80rp
Air mango ngan chips 150rp
Tuk tuk ke hotel 200rp
Hotel 680rp
Tiket train ke Delhi 1200rp
Dinner 430rp
Overall 2740rp

Day 7 jodhpur Delhi
Tuk tuk ke railway 100rp
Beli air and chips 100rp
Hotel 742.50rp
Tuktuk 180rp
Tips kat staff hotel 50rp
Extend check out 500rp
Dinner 250rp
Overall 1922.50rp

Day 8 Delhi
Beli air 70rp
Tuktuk Dari India gate 80rp
Souvenir 500rp
Teksi dari hotel 400rp
Dinner 200rp
Tip driver teksi 50rp
Starbucks 305rp 
Overall 1605rp

Total 16 207.50 rp
Bersamaan = RM 926.56

9 comments:

  1. hi , info yg sgt membantu! sy akan ke india dlm masa terdekat dan tempat yg sy akn pergi ialah ke Jaipur , Jaisalmer , jodhpur, agra dan delhi. agak bnyk jugak penggunaan train. Jd sy nk tanya, boleh terangkan detail bekenaan agent beli tiket train tu? hrp dpt membantu , terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,
      Agent beli tiket nih biasanya boleh didapati kat hotel..maknanya disamping diorang sewakan bilik hotel tu..ada juga yang uruskan perihal booking bas atau pengangkutan lain macam train dan teksi.Banyak hotel yang buat perkhidmatan ini.

      Selain dari tu..boleh juga carik tour provider macam office yang ada perkhidmatan perlancongan. Nak tau kedai yang macamana? Yang kat depan tuh ada signboard tiket flight..biasanya diorang nih ada juga buat booking untuk train...cuma kena counter check dengan harga tiket online..takut-takut overpriced (yang nih biasa)..

      Semoga info ini dapat membantu..

      Delete
  2. numpang share ya min ^^
    bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya bisa aja..tapi kalau ke neraka jangan bawa saya sekali

      Pengharaman judi juga disebut dalam hadis Rasulullah SAW antaranya: من قال لصاحبه تعال أقامرك فليتصدق
      Maksudnya: “Barangsiapa yang berkata pada temannya: Marilah kita bermain judi! Maka hendaklah dia bersedekah.
      (Riwayat al-Bukhari & Muslim)

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Scam minta susu or air untuk anak tu sy pernah kena , masa travel tahun lepas di Paharganj , ada satu mak ni minta belikan air untuk anknya kata dh seharian tak minum atau makan , kebetulan saya dia kedai tu lalu sy belikan la , ckp la dengan pekedai tu bg dia mineral , tp mak budak tu demand nak air jus delima .. Nasib la tak mahal sgt so ikutkan je la .. walaupun banyak scam tetapi India tetap destinasi fav sy . mcm2 ragam boleh dilihat di sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..India memang spesial..kebanyakan orang tengok tourist dengan intention nak pau atau scam..tapi kalau nak melihat kehidupan marhaen sebenar ianya memang tempat terbaik...

      Delete
  5. naik bus selesa tak? antara bas dan train mana ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lah naik bas...terutama sekali yang takde air cond tu...rasa cam naik bas zaman 80an dulu..yang tingkap tolak ke tepi...Kalau yang air cond ok sikit..

      Naik train ok gak tapi jangan naik second class kecuali kalau nak pengalaman berhimpit ngan local la (mostly lelaki)..tapi ada bandar-bandar yang train tak singgah atau lalu...check dulu mana destinasinya sebelum beli tiket...

      Delete