Sunday 30 December 2018

Jodhpur...the blue city

Udaipur memang cun view dia tapi nak claim sebagai Venice of the east memang bukan lah bagi aku. Tasiknya dah ok, fort nya dah cun tapi township nya agak kotor la kalau nak dipanggil sebagai Venice of the East. Yaa..Venice bukannya bersih sangat pun tapi Udaiur memang lain. Masa untuk bergerak ke tempat lain. Alang2 dah bayar visa mahal2 aku teruskan jua perjalanan ke tempat yang lain bagi memperolehi pengalaman dan pemandangan yang lain.

Dalam jam 7 pagi lebih sket aku dah check out dari hotel. Owner hotel sempat ucapkan sorry pada aku sebab duduk kat hotel dia tuh dalam keadaan yang tak sempurna sebab takde internet.(wifi) Aku dah berada di travel agent berhampiran bus station jam 730 pagi lagi. Baiya auto rickshaw cakap 80 rp memang aku dah tak mintak kurang dah...let's go..

Antara pemandangan dalam perjalanan dari tingkap sleeper seat aku.

Bas sampai awal. Patut jalan jam 8 pagi...730 pagi dah jalan dah. Good. Ada can sampai awal. Rupanya bas yg aku naiki tu double decker. Ada sleeper bed dan ada seating chair. Aku semak2 rupanya aku dapat sleeper bed. Apahal baik benar tour agent tu bagi sleeper bed sbb biasanya sleeper tu lg mahal dari seating biasa. Cun..boleh la tidur sepanjang perjalanan dan bangun-bangun je dah sampai.  Aku lena kat sleeper bed tu tapi untuk sejam pertama je... kemudian bila matahari dah start berbahang baru la tau kenapa takde orang amik seat tu. Umpama baring kat pantai cuma ada angin sepoi2 bahasa kira ok lagi. Jalan ke Jodhpur memang X berapa bagus tambahan pulak suspension bas yang aku naik tuh, aku rasa dari beli sampai la nih tak pernah servis. Bila kena tang bendul 3 serangkai (yg ni aku bagi nama) memang serious melambung..tak tipu, memang melambung. Sapa yang pernah lalu jalan ni memang diorang tahu lah bendul 3 serangkai ni.

Akhirnya tak sanggup lagi aku nak baring kat sleeper bed aku tuh. Dalam jam 12 tghari bahangnya tak dapat aku bendung lagi. Bayangkan dok baring kat sleeper seat tuh tapi peluh berjejes kat tilam kulit. Nak pejam mata pun tak boleh, jadi aku ambik keputusan untuk duduk je kat seat yang takde orang. Ini kira last time la aku amik bas xde air cond kat India. Serik dan masak; berpeluh gak duduk dalam bas tuh. Nasib baik tak banyak drama (tadi ada orang bertumbuk kat tepi jalan) dalam bas tuh.

Inila bas yang aku naik dari Udaipur ke Jodhpur..Dari luar nampak cam mewah...tapi...

Ini keadaan dalam bas yang aku naik..time nih dah tengahari..tak sanggup lagi aku nak baring kat sleeper seat (sebelah kiri aku) sbb cuaca panas giler

Akhirnya dalam jam 2 petang tiba lah aku di Kota Jodhpur..sangkaan sampai awal rupanya lebih 30 minit lewat dari jadual. Takpe lah..bukan boleh jalan mana pun time panas2 ni. Cuma aku rasa kalau sampai awal sket boleh la berehat di hotel dulu, settlekan apa yang sepatutnya sebelum sambung perjalanan apabila matahari reda nanti. Aku tak turun di stesen bas, hanya turun ditepi jalan sebabnya aku check offline GPS, bas semakin menuju ke dalam Bandar, manakala hotel aku terletak diarah yang berlainan. Turun2 bas mcm biasa baiya tuktuk sudah menanti. 250 rp dia hendak. Aku cuba tawar2 jadi 150 tapi dia keras jugak, sampai last2 dia cakap 200 paling last. Oklah. Malas nak bertekak aku naik juga tuktuk tu tapi sebelum naik beberapa kali jugak aku tanya dia samada dia tau atau tak tempat yang aku nak tuju. Bukan apa..aku dah terkena kat Agra Hari Tu (boleh rujuk post Agra). Dia kata dia tahu so jalan je la..Kang kalau mcm2 kang aku malas bayar.

Keadaan bilik kat hotel baru..ada air cond dan tv cerita hindustani...cun

20 minit kemudiannya baiya tuktuk memang hantar aku betul2 depan hotel aku. Dengan segala eksyennya dia cakap ngan aku yang maps tempat ni ada dalam kepala hotak dia. Memang aku puji mamat ni. Tak pernah lagi sepanjang perjalanan baiya tuktuk tak tanya orang sekitar nak carik kedudukan hotel yang aku book.

Setelah sampai, aku membayar baiya tuktuk dan mula naik ke hotel. Hotelnya kena naik tangga yang agak tinggi dalam 2 tingkat jugak lah sebelum sampai ke lobi. Sambil duduk di lobi, dalam kepala aku terfikir "Ini hotel apa nih..1st time aku jumpa hotel macam nih". Suasana di lobi hotel yang aku book melalui Booking.com nih tampak macam kat interrogation room dalam cerita tamil. Ngan kipas yang berputar perlahan-lahan, bau asap dari colok memenuhi ruangan udara dengan staff hotel pakai single ngan sluar jeans je lepak kat receiption.

Ni bilik aku gak..tandas kat luar tapi still dalam satu bilik..kiranya macam studio room la konon-kononnya...

Setelah menyemak buku daftar hotel, staff kat reception tuh bagitau kat aku yang bilik semua dah fully booked. Ahhh sudah..sebelum sempat aku cakap apa-apa, dia cakap kat aku yang dia akan pindahkan aku kat cawangan hotel dia yang terletak berdekatan. Cun..jadi aku pun galas la beg aku sambil mengekori bell boy a.k.a. staff hotel tu. Perjalanan kejap je Dalam 10 minit kami dah sampai kat hotel baru aku tuh. Hotel yang baru aku dipindahkan ni jauh lagi baik dan cantik dari booking asal aku tuh. Setelah staff tu siap nego ngan pemilik hotel, harga yang patut aku bayar adalah sama cam harga yang aku book online. Syukur...

Keadaan roof top hotel aku...boleh nampak Mehrangarh fort dan Umaid Bhawan palace dari sini...

Apa yang lucu sekali, sebelum sempat aku check in bilik di hotel yang aku baru sampai nih, aku dah book siap-siap tiket balik ke New Delhi. Ini disebabkan aku hanya ada 2 hari lagi je kat India so nak tak nak kena cari tiket secepat mungkin. Lambat-lambat nanti macam-macam lak drama yang terjadi. Dalam 30 minit jugak la aku menunggu bilik aku siap sepenuhnya, sempat aku belek meja receptionist dan dapati yang dia juga buat agent untuk trasportation. So aku tanya lah receptionist tuh apa pilihan yang aku ada untuk ke New Delhi. Mamat Nepal tuh cakap kalau ke Delhi, bas bukanlah satu option yang sesuai memandangkan perjalanan sangat jauh dan jalan raya tidaklah begitu baik. So takde choice lain aku amik option untuk naik train ke Delhi. Sempat jugak aku recce tambang flight tapi harganya di luar kemampuan aku. Kali ni aku amik train seat yang paling mahal iaitu sleeper bed memandangkan tak banyak beza sangat pun dari air-conditioned seating. Pengalaman naik bas takde air cond tadi sikit sebanyak membisik kat aku supaya jangan amik seat yang second class meskipun harganya murah banyak.

Pemandangan Mehrangarh fort; dari rooftop hotel aku...nampak tak bukit tuh..jap lagi aku kena panjat tuh...

Jadi sementara menunggu cuaca reda sedikit, aku lepak-lepak di bilik sambil en Nepal membaiki air cond di bilik aku. Memandangkan lama sangat nak tunggu en Nepal siap repair air cond yang bocor, aku naik dulu ke rooftop sambil menyaksikan pemandangan sekitar. Lepas asar aku pun keluar mengikut arah yang dinyatakan oleh en Nepal kepada aku. Short cut katanya menuju ke puncak Mehrangarh fort. Rupanya perjalanan tak semudah yang dijangka.(Sebenarnya kalau lihat dari bawah bukit yang aku akan panjat, perjalanan memang tak mudah langsung)

Perjalanan mendaki ke Mehrangarh fort; melalui rumah orang

Pada permulaannya aku berjalan di celah-celah rumah orang, guest house-guest house dan hotel-hotel. Dalam 10-15 minit kemudian aku dah sampai di permulaan mendaki. Sepanjang perjalanan mendaki, apa yang aku dapat lihat adalah rumah-rumah tinggal (macam rumah tinggal) dan juga temple-temple yang tidak berpenghuni. Laluan tidak teratur dan berbatu sehinggalah sampai di tempat yang mana aku terpaksa memanjat batu-batu besar dilereng bukit sebelum sampai ke atas. Kat sini macam terkenang perjalanan di Kinabalu, cuma cuaca je yang berbeza dengan bahang masih menggigit kulit dan ketiak sudah basah kuyup.

Dah half-way..kat sini dah start memanjat batu-batu besar untuk naik ke atas (tapi takde la teknikal climb..biasa-biasa je)

Sampai je di puncak Mehrangarh fort, aku terus ke entrance untuk melihat berapa bayaran masuk yang dikenakan untuk tourist macam aku nih. Melihat je kat papan tanda yang menunjukkan bayaran masuk, terus aku perlahan-lahan turun dari Mehrangarh fort menuju ke bandar. Yup..harganya agak mahal (bagi aku) dan tuh tak termasuk dengan bayaran tambahan kalau bawak kamera. Betul..dah datang jauh-jauh tapi tak masuk ke fort ni memang rugi banyak la..Tapi masa aku sampai dalam jam 4 petang tuh hanya tinggal tak sampai sejam lagi je Mehrangarh fort ni nak tutup. Yaa..bangunan fort yang dahsyat nih tutupnya jam 5 petang dan aku rasa tak berbaloi kalau bayar 400 rs untuk masa sesingkat itu.

Yaaa..dah sampai entrance Mehrangarh fort

Tapi kalau korang dah menjejakkan kaki ke Jodhpur nih, Mehrangarh fort adalah tempat yang paling wajib korang kena pergi (aku tak wajib) sebab ianya adalah salah satu dari fort yang terbesar di India. Ianya dah berusia lebih kurang dalam 700 tahun dan senibinanya sangat-sangatlah marvelous. (balik Malaysia aku google gambar dalam fort nih)

Nak masuk bayar dulu..tinggal sejam nak tutup..aku amik keputusan untuk turun (penat je daki bukit bagai tadi)

Bangunan fort yang sangat hebat...yang nih sebahagian kecil je..kalau nak tengok sepenuhnya, datang sini dan masuk lah...

Kebetulan masa aku turun tuh ada 2 orang awek mat saleh tengah turun dari bukit tu jugak. Cantik awek 2 orang ni, nampak cam gaya-gaya Spanish, dengan singlet nya dan berseluar pendek seksi. Melihat aku mengekori diorang, nampak macam diorang agak takut-takut ngan kehadiran aku. Kemon lah beb, jalan turun bukit ada satu tu je kut..sampai satu persimpangan aku ikut jalan yang lain supaya diorang tak rasa takut-takut lagi. Aku masuk ke jalan-jalan yang penuh dengan rumah-rumah orang dan di tepi-tepi jalan, ramai orang tengah melakukan pekerjaan mereka sendiri. Kat sini barulah aku rasa kemesraan dan keramahan masyarakat India tu sendiri. Sepanjang jalan ramai yang menegur aku, (yang ni rasanya takde sebarang scam atau produk yang nak dijual) paling tidak pun just say hi atau hello. Tak kurang juga budak- budak menemani aku berjalan sepanjang lorong sambil practice English diorang ngan aku. Rasa macam pelakon filem James bond lak.

Bila turun dari bukit baru nampak the blue city sebenarnya...kat depan tuh awek spanish belok ke kiri manakala aku belok kanan untuk mengelakkan fitnah...

Sardar market...Lengang..ntah kenapa aku tak pasti

Sedar-sedar  aku berada di Sardar Market. Tempat nih sepatutnya market yang paling havoc kat Jodhpur nih, tapi masa aku kat sini keadaan agak lengang dari sepatutnya. Tak banyak kedai bukak atau orang berniaga di jalanan. Kenapa? Aku pun tak pasti. Aku teruskan berjalan tapi aku avoid jalan kat bandar sebab jalannya agak havoc. Perjalanan aku berkisar di jalan-jalan menuju ke hotel. Ada beberapa tempat yang menarik dapat dilihat tapi tak berapa viral so aku tak kongsikan kat sini. Menjelang maghrib akhirnya aku sampai di hotel. Mamat Nepal tauke / staff hotel menghulurkan itinerary tiket untuk aku esok. Dia jugak bagitau aku yang dia dah dapatkan tuktuk driver ke train station esok dan aku ingatkan dia yang aku akan check out awal pagi esok.

Ghanta Ghar..clock tower yang terdapat kat tengah-tengah Sardar Market...

Posto-posto

Welcome to India..panorama macam nih biasa ditemui

Antara sebab aku berjalan kaki supaya dapat menyaksikan keadaan sebenar di India..kalau naik tourist bus atau ikut tour memang akan disajikan dengan pandangan yang indah-indah belaka...

Salah satu mandir iaitu hindu temple dekat dengan Gulab Sagar

Disebalik bandar yang kotor, pandangan mata juga dijamu dengan keindahan senibina beratus tahun...

Gulab Sagar lake...sebuah tasik yang berada di bandar Jodhpur..belakang tuh bangunan sekolah

Pemandangan di Blue City, Jodhpur...

Aku naik ke bilik dan berehat sebentar sambil menyetelkan urusan yang sepatutnya. Selepas isya (jama') aku keluar semula untuk mencari makanan. Berjalan-jalan mencari makanan, dari beberapa list restoran yang aku dah sort out akhirnya aku stop kat satu tempat; restoran yang agak chic dan rasanya macam fine dining gak. Hari nih tak makan lagi so sebat je mana-mana kedai yang halal. Rupa-rupanya baru lah aku tau yang kat sebelah restoran tuh terletaknya Toorji Ka Jhalra iaitu step well yang macam kat Jaipur. Serius tempat nih cantik tapi malangnya aku sampai kat sini dah malam. Sebenarnya aku tak tahu pun ada tempat cam nih kat Jodhpur nih. So aku naik ke restoran fine dining nih..dan kalau ikutkan restoran nih lebih mewah interiornya dibanding dengan restoran yang aku makan semalam di Udaipur. Tapi apa yang lebih istimewa lagi adalah view restoran nih menghadap Mehrangarh fort yang disinari oleh lampu...dan juga bintang-bintang sambil book hotel untuk malam esoknya.

Sunset dari rooftop hotel aku..pandangan menghadap ke Mehrangarh fort

Toorji Ka Jhalra...step well yang cantik tapi malangnya camera aku cikai...low light photo yang x cun

Makan nasi briyani bertemankan kilauan bintang dan pemandangan fort yang mengujakan..cuma nyamuk gigit kaki je yang tak boleh tahan...

Antara bangunan yang menarik minat aku on the way balik ke hotel..x pasti bangunan apa..rasanya macam hotel...

Settle urusan aku kembali ke hotel semula. Sempat juga aku berjumpa ngan mamat Nepal dan ingatkan dia semula yang aku nak check out awal pagi esoknya. Bengang dia ngan aku sebab asik dok ingatkan dia...takpe..kita tengok esok pagi camner...

Bersambung lagi...

1. wah menarik gambar ni macam yang selalu tgk kat dalam movie ...haishh bila la nak smpai sini ...berangan dulu lah ...hihi

1. tq..area nih jarang ada pakej holiday dan nampak macam tak berapa ada org malaysia tour sini...

2. bole share name penginapan di jaipur and jodhpur..terima kasih.

1. Kailash Hotel, Jaipur...
      hotel nih aku duduk sebab dia tengah town dan murah kalau beli guna agoda. tapi dari segi kebersihan memang agak out la..berdebu..tapi murah lah..

Jodhpur Heritage Haveli Guest House, Jodhpur
      Hotel nih aku duduk di Jodhpur..Recomended sebab view dia menghadap ke Mehrangarh Fort..interior pun cantik, harga murah tapi kebersihan still tak berapa tiptop..berdasarkan harganya, aku rasa berbaloi...