Friday 27 May 2022

Kesimpulan dan Tips Perjalanan di Belitung

Secara jujurnya, kalau aku tak pernah tengok movie Laskar Pelangi, memang aku tak tahu akan kewujudan kepulauan Belitung nih. Tipu la kut..tahu..cuma xde daya penarik nak melawat kesini. Filem tuh ditayangkan sekitar 2008 dan menjadikan kepulauan Belitung sebagai lokasi utama filem tuh. Kenapa aku suka filem ni? Di masa tuh, kalau di Malaysia tengah rancak (berdosa) cerita-cerita hantu, rempit dan bohsia, gangster yang tak masuk akal dan tak pasti apakah faedahnya pada meningkatkan positive vibe pada masyarakat. 

Manakala kalau kat tv pulak macam biasa lah (still berterusan sampai la sekarang)..cerita cinta anak tan sri yang ngorat perempuan miskin tapi mak dia tak suka dan tak bagi kawan dengan anak org miskin tuh. Pastu anak tan sri tu kawin jugak tapi mak dia tak suka..ayah dia OK tapi ikut juga dengan kehendak mak dia..bla bla bla...So aku beralih kepada filem2 Indonesia yang mana penerbitnya lebih kepada cerita-cerita rakyat..cerita-cerita patriotik yang pada aku lebih berfaedah..jadi di sini lah aku jumpa movie Laskar Pelangi yang memperkenalkan aku dengan pulau Belitung nih.




Kepulauan Belitung nih terbahagi kepada 2 pulau besar dan pulau kecik-kecik yang aku tak pasti..yaitu Bangka Belitung dan Belitung itu sendiri.. Kepulauan Belitung nih terletak di tengah-tengah antara hujung kepulauan Sumatera dan juga Kalimantan. Belitung nih bagi aku macam juga kepulauan lain di tanah Indonesia, iaitu ada tarikan local tourism nya yang tersendiri..sama gak cam Malaysia. Cuma cara promosi nya itu yang membuatkan ianya lebih expose dari yang lain. Aku bahagikan beberapa kategori untuk info dan juga sebagai rujukan korang semua. Antaranya adalah seperti yang dah aku listkan di bawah:


Penginapan

Kat sini ada banyak jenis penginapan atau bahasa mudahnya hotel yang boleh korang diami bergantung pada budget yang korang ada. Pusat bandar atau pekan bagi Belitung ni adalah Tanjung Pandan. Tanjung Pandan nih taklah besar sangat tapi menawarkan hotel yang agak pelbagai la jugak. Kalau budget traveler cam aku biasanya amik bilik hotel yang paling murah. Aku biasanya booking pakai Agoda, dan dari pengalaman aku, takde masalah sangat untuk check in atau dapat bilik ikut kemampuan aku. Lagipun aku ada cash back atau Agoda Cash yakni point atau duit yang aku dapat balik masa amik bilik2 dalam trip sebelumnya. Kat Belitung nih aku amik bilik hotel dalam RM120 untuk 3 malam bermakna harga untuk 1 malam adalah sekitar RM 40 termasuk charge dari Agoda tuh sendiri. Hotel aku tuh terletak di tengah-tengah Tanjung Pandan so takde view apa-apa pun. Cuma dekat tengah town dan mudah nak carik makan atau key chain. Kalau nak penginapan lagi mewah pun ada, lokasinya terletak di jalan pesisir pantai menghadap laut di Tanjung Pandan. Even kalau korang nak duduk even Sheraton pun ada kat sini tapi jauh sikit dari Tanjung Pandan la.


Banyak je hotel-hotel yang ada kat sekitar pulau nih cuma aku rekemen kat Tanjung Pandan nih sebab fasiliti banyak di sini. Makan, jalan-jalan dan nak ngopi pun mudah. Lagipun dekat dengan airport (takdela dekat sangat dalam 30 minit jugak la naik motor.) Selain Tanjung Pandan, belah Sijuk pun OK untuk menginap. Kat sana kurang hotel budget, lebih kepada hotel-hotel mewah dan jugak resort-resort. Pantainya pun lebih padu dan dekat ngan pantai Laskar Pelangi. Satu lagi tempat menginap adalah di Manggar. Manggar nih boleh dikatakan sebelah ujung pulau yang satu lagi. Kat sini lah tempatnya replika Sekolah Muhammadiah aka sekolah Laskar Pelangi tuh terletak. Tak rekemen sangat sebab jauh dari airport tapi kalau menginap untuk 1 malam untuk dapatkan feel kat sana bagi aku kira ok la.


Pengangkutan

Kalau di Belitung nih aku macam tak nampak sebarang pengangkutan awam macam bas tambang atau angkutan kota..setakat yang aku perasan lah..Teksi tuh macam ada nampak tapi tak pasti berapa biaya nya.Rekemendasi aku, kalo korang datang ramai..it's better kalau korang amik supir..naik bas pariwisata (bas pelancongan) atau naik innova / van hiace ataupun yang sewaktu dengannya. Sama ada korang boleh deal dengan orang perseorangan atau boleh je book dengan mana-mana tour agent la. Dengan tour agent bayarannya mahal sikit tapi agak proper la dan perjalanan korang berkemungkinan ada insurans. 


Kalau datang 2-4 orang boleh je sewa mobil (kereta) di sana dan harganya tak begitu mahal pun lagi-lagi kalau bayar tongtong. Korang tengoklah mana yang berbaloi dan selesa serta kena dengan budget korang. Solo rider macam aku nih..motor la jadi pilihan hati..Sewanya murah, senang parking, kos efficient dan boleh uturn dimana saja termasuk kat tengah jalan besar. Cuma yang tak best nya, memang rentung la engkau sepanjang perjalanan.


Memandangkan aku hanya sewa motor..so kelayakan bercerita hanya untuk motor saja ya..Kalau di Belitung nih agak banyak jugak kedai yang menyewakan motor..selalunya kalau dia sewakan motor, mesti dia akan sewakan kereta jugak..so ada pilihan di situ. Harga sewa motor bergantung pada jenis motor yang korang nak sewa..harga standard bermula dari rp75k untuk motor paling kecik iaitu Honda Beat sehinggalah kepada motor yang aku sewa iaitu Yamaha Nmax iaitu rp125k bagi sehari semalam. OKlah tu kot..tak sampai RM40 untuk sehari semalam. Kalau sewa motor biasanya dia akan sertakan 2 buah helm (helmet) dan baju hujan dalam tempat letak helmet atau compartment bawah seat.

Trafik di kepulauan Belitung nih x begitu sibuk..kalau sibuk pun time tengahari kat Tanjung Pandan. Itu pun sebab budak baru balik sekolah. Kalau kat tempat lain..kadang-kadang engkau sorang je kat jalan raya tuh. Keadaan jalan pula kira ok la..lebih kurang jalan kampung kat Malaysia..x begitu rata tapi xde pulak lubang-lubang..Setakat nak bawak 100km/h tu xde masalah langsung.


Makan minum dan sosial masyarakat

Kalo duduk di Belitung nih korang ontok2 je..takde apa yang nak dikejar. Tak perlu menggelupur..relek-relek sudah..amik masa sikit ngeteh kat kedai-kedai kopi terutama kat Tanjung Pandan..Ada a few kedai ol skool untuk budak2 ootd.. Selain dari itu banyak jugak makanan yang boleh korang cuba tapi antara yang aku rekemen adalah mi Belitung..makanan asli Belitung dan harganya mampu bayar. Makanan halal? Yang nih korang kena tengok jugak..Ramai yang menetap di bandar masyarakat berbilang bangsa..diorang semua orang Indonesia tapi ramai gak yang berbangsa cina (diorang panggil tionghua) dan selebihnya orang melayu (ya..brader aku amik motor tuh cakap bahasa asal di Belitung adalah bahasa melayu...mirip dengan bahasa orang malaya dari bahasa Indonesia). So korang yang mencari makanan halal kena usha-usha dulu sebelum masuk ke kedai.


Kebanyakan orang-orang di Belitung nih baik2 dan peramah..kecuali sekali je aku tengah lepak kat pantai Burung Mandi, ada satu pakcik tuh buat tak dengar je aku dok tanya-tanya dia...yang lain semuanya mesra dan memberi kerjasama yang baik serta mudah untuk berurusan. Untuk makluman korang semua, Belitung nih mostly kawasan kampung dan dipenuhi kawasan hijau berupa hutan dan ladang-ladang so kalau korang dari bandar..jangan la ingat kat sini suasana bandar-bandar besar cam di Malaysia.


Tempat Menarik

Tempat menarik untuk dilawati di Belitung nih memang banyak tapi untuk kepuasan hati korang...kena tengok apa yang korang suka untuk lawati. 

So aku pecahkan kepada beberapa kategori untuk mudah bagi korang. Ada tempat-tempat nih yang aku pergi dan ada juga yang aku tak pergi atau masuk sebab aku banyak buat side detour..kiranya ini tempat-tempat yang aku boleh rekemen untuk korang kalau datang ke Belitung..kalau korang sempat ronda lah..

1. Pantai / Laut
    a. Pulau Lengkuas
    b. Pantai Tg Kelayang
    c. Pantai Laskar Pelangi
    d. Pantai Tg Tinggi

2. Hutan / Alam semulajadi / Geosite
   a. Danau Kaolin
   b.Eco wisata Gusong Bugis / Belitung Mangrove Park
   c. Open pit Namsalu
   d. Tebat Rasau Lintang


3. Bangunan 
    a. Sd Muhammadiyah
    b. Muzium Kata Andrea Hirata
    c. Dermaga Kirana
    d. Rumah Adat Belitung





Perbelanjaan

Perbelanjaan keseluruhan secara detailnya tak dapat aku nak bagi sebabnya..sama seperti pos Aceh tempoh hari..semuanya ada dalam henpon aku yang telah long gone.

Ok..aku congakkan untuk korang secara basic calculation ya..untuk ground sahaja

Hotel                      Rp 120k x 3 malam    -  Rp  360k

Sewa motor              Rp 125k x 3 hari       -   Rp 375k

Makan                       Rp 100k x 4 hari      -   Rp 400k

Bensin / minyak         Rp 50k x 3 hari        -   Rp 150k

Entrace fee                Rp 30k x 3 hari        -   Rp 90k

Parking                     Rp 10k x 3 hari         -   Rp 30k

Souvenir                  Rp 200k                   -  Rp 200k  

Kudap-kudapan         Rp 50k x 3 hari        - Rp 150k

Jumlah Keseluruhan Rp 1 755 000 (bersamaan RM585)


Secara kasarnya ini lebih kurang perbelanjaan aku semasa kat Belitung nih..sebenarnya kurang lagi tapi aku kira secara lump sum la sebab tang makan tuh sebenarnya aku nih sehari makan sekali dua saja..sebab tuh nampak sikit..kalo korang jenis makan sehari 18 kali dan sekali makan 17 pinggan korang kira la sendiri belanjanya.


Secara personalnya bagi aku trip ni kira Ok Ok lah..takde la trip yang super best tapi takde la tak best. Bagi aku yang penting korang dapat travel tempat-tempat menarik dan kenal la sikit sebanyak penduduk dan kehidupan orang yang duduk di sana..Dapat hiking sikit-sikit, ada tempat menarik laut dan hutan..dan yang paling penting bagi aku, perbelanjaan nya tak begitu keras dan harga mampu pergi dan marhaen..Sekian dulu untuk trip kali ini dan berjumpa lagi di lain waktu...Insya Allah..

Tamat

3 comments:

  1. Tertarik nak pergi Belitung kerana tenguk citer LAskar Pelangi le. Selain daripada tempat pantai yang cantik serta pemandangan yang menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba try pergi manalah tahu berkenan di hati..belanja pun x banyak

      Delete
  2. Salam..izin promot kat laman ni,kami sinar alam wisata tour and travel di padang bukittingggi indon,bila tuan/puan nak merancang melancong kat padang bukittinggi kami menyediakan perkhidmatan pakej percutian dan sewa pelbagai kereta dengan harga jimat dan berbaloi.
    Wassap +6285356000747
    Emel sinaralamwisata1409@gmail.com
    Website www.sinaralamwisata.com

    ReplyDelete