Wednesday 6 November 2013

Kembara Di Negeri Atas Angin - Episod 1



Trip Mendaki Gunung Kinabalu

Ekceli dah 2 kali aku naik Gunung Kinabalu ni.Kali pertama ialah pada tahun 2012 dan kali kedua taun ni lah. Kali first aku naik kami dalam 20 org lebih yg ramai aku x kenal dan hampir separuh x sampai puncak.(aku mesti la x sampai gak) Ini disebabkan hujan ala2 ribut tropika yg x berenti selama 3 hari 3 malam (alasan mesti nampak kukuh). Tahun ni pegi repeat balik dengan trek Timpohon.


Ni view dari Pine Resort
 
 View Kinabalu dari jalan besar

  Trek Timpohon ni jaraknya lebih kurang 6km utk sampai ke Laban Rata dan 8.7km utk sampai Low'S Peak (Puncak utk dapat sijil kaler2). First time panjat dulu aku langsung x training apa sbb ikut cerita org yg penah naik, kacang2 je nak sampai. Ternyata itu adalah penipuan antara yg paling hebat. Kalo ada org cerita camtuh ko lempang je dia se das.



Utk daki gunung kinabalu, trip yg biasa org buat adalah 3 hari 2 malam. 1 hari di kinabalu park, 1 hari mendaki ke Laban Rata dan 1 hari lagi utk mendaki puncak dan terus turun. Trek timpohon ni mostly terdiri dari tangga2 kayu dan tanah sejauh 4km dan batu2 start km 4 (layang2 hut) sampai la ke Laban Rata. Ekceli trek Timpohon ni kacang je (jgn lempang dulu, biar aku terangkan) sebab dah ada proper way x payah kita nak panjat apa2 dan treknya agak bersih. Cuma korang punya fitness je yg mencorak trip tu senang atau x.



   Lepas je check point Layang2 Hut.

Kenapa fitness? Pakej yg korang ambik ni dah include all in, makan minum penginapan semua dah di include dalam pakej cuma perlu panjat je. Tak payah nak bawak khemah or meggi berbondong2 naik ke atas dah. Makanan tambahan pisang vitamin C minyak lintah tu semua bawak sendiri lah. Jangan risau sangat kalo nak terkucil sebab setiap checkpoint pun ada toilet ngan bekalan air utk minum.(kalo korang sanggup la.first trip aku minum air tu cherry berry gak seminggu) 


Estimate time bagi org biasa2 amik masa dalam 4-8 jam bergantung pada berapa pace dan time korang rehat kat setiap checkpoint. Tp ada guide citer dia pernah bawak org sampai Laban Rata dekat2 kul 12 malam. Jadi pikir2kan lah pace yang sesuai utk korang tiba dengan selesa. Kalau dah x larat tuh kira push la sikit sebab sampai awal korang boleh rehat2kan badan dan minda.


Dua-dua gambar atas bawah ni keadaan  lepas dari km 5.5. Member aku gelarkan tempat ni tangga batu x habis-habis. Aku pulak gelarkan The pass of cirith ungol. Amacam, seram x nama tuh.
 


 Lebih kurang kul 430 ptg di Laban Rata start dinner sampai kul 6.30 ptg. Kalo lebih time tu jgn risau sebab diorang akan tapaukan utk korang. Yg penting every meal kena amik sebab takut xde tenaga nak mendaki. Jgn la nak bawak shampoo ke sabun mandi ke apa sbb aku rasa memang jarang2 org mandi. Sejuk bangat deh. Sampai je Laban Rata kita checkpoint first korang dah tercapai. (Dapatla sijil xde kaler)

 So selamat mendaki. Perjalanan ke puncak akan disambung di episod akan datang. Stay tune...

No comments:

Post a Comment