Sunday 2 February 2020

Kesimpulan trip dan Perbelanjaan Hong Kong

Hong Kong memang menarik tapi sebelum riot berlaku di sana lah...lepas berlakunya riot aku dah tak pasti sama ada keadaan masih sama macam dulu atau tidak digalakkan untuk travel. So far diorang (yang pergi lepas riot) kata macam OK cuma ada tempat-tempat yang tak berapa digalakkan pergi pada waktu-waktu tertentu. Diorang kata macam perhimpunan Bersih..tak tau la camna kan...

Jalan-jalan dari Hong Kong Cultural Centre Promenade ke 1881 Heritage shopping plaza...

Kat sini aku kongsikan tips-tips bagi korang yang merancang nak melawat Hong Kong berdasarkan pengalaman aku berpeleseran di sini selama 5hari 4 malam untuk rujukan korang semua. Kat sini aku macam biasa akan bahagikan kepada beberapa perkara iaitu:

Makanan

Kat Hong Kong nih makanan halal (aku tak pasti makanan tak halal) harganya memang dahsyat. Mahal nya tak tau nak cakap lah. Macam nih je la nak bayangkan..harga sekeping roti canai / capati adalah lebih kurang RM5 ++ sekeping..tak mahal sangat? Tu tak masuk dengan kuah ye...So ketika aku kat sana aku rasa bersyukur yang amat sebab jadi rakyat Malaysia. (sekarang? Biasanya perasaan insaf nih bertahan seminggu je)

Nasik Beryani ayam, Chungking Mansion style...

Nak cakap banyak tu taklah, tapi makanan halal di Hong Kong tu tak begitu susah untuk didapati sebab kalau korang check website tourism Hong Kong memang diorang dah nyatakan banyak info berkenaan makanan halal nih. Yang paling mudah nak dapatkan makanan halal adalah di masjid. Biasanya di masjid-masjid nih terdapat kantin-kantin makanan halal tapi aku tak pergi la cuba so tak tahu lah harganya macam mana dan waktu kantin bukak. Cuma jangan la time solat Jumaat korang bertenggek kat sana..Musafir pun agak-agak la..

Transportation

Yang ini aku memang puji Hong Kong. Transportation diorang memang tip top..setaraf Jepun dan Korea. Train atau MTR sama macam di Malaysia, adakalanya lengang dan adakalanya sibuk terutama time pergi dan balik kerja. Kalau di Malaysia kita bising pasal terowong bawah tanah terutamanya parti-parti politik tertentu, tapi di Hong Kong, MTR nya sahaja ada minimum 4 terowong yang merentas laut menuju ke pulau dan Lantau island.

Antara mural yang korang boleh dapati di Hong Kong..

Aku naik bas dari airport ke Kowloon, dan juga ke Ngong Ping dan Tai O. Aku dapati bas di Hong Kong nih lebih kurang je dengan Malaysia, bas berhenti di bas stand yang di designated kan dan lain-lain nya kita kena jalan kaki sendiri.  Kalau nak merasa Hong Kong zaman "police story", korang boleh juga belayar dari Kowloon ke pulau Hong Kong dengan menggunakan Star Ferry. Masa yang diambil adalah agak lama dari menaiki MTR, tapi tambangnya lebih murah dan pengalamannya lebih menarik. Nak releks-releks boleh la tapi kalau kejap masa janganlah naik.

Sim Card

Sim card nih bagi aku sangat penting bagi traveler yang banyak naik public transport atau berjalan kaki. Ianya lebih kepada interchange tren dan juga simpang-simpang jalan yang perlu korang lalui. Kalau korang amik travel guide atau travel melalui ejen..tak perlu sangat lah bagi aku.

Aku dapatkan simcard dari Klook (aku bukan ejen dan juga dapat apa-apa komisyen dari Klook) sebabnya ianya berpatutan dengan pakej yang ditawarkan (Harga ada kat bawah) dan mudah urusan. Cuma pergi ke kaunter yang terdapat dalam apps dan korang akan dapat sim setelah scan QR code.

Keadaan dalam Man Mo Temple...

Octopus card

Aku rasa kalau ke Hong Kong nih, korang wajib dapatkan Octopus card. Takde la wajib sangat tapi aku tak berapa pasti sama ada diorang ada amik cash lagi ke tak untuk public transport..teksi ada kut tapi bas atau tren aku seriusly tak pasti. Nak reload pun mudah je..pergi ke 7 eleven dan boleh reload kat sana..dan rasanya kebanyakkan kedai 24 jam pun ada jugak mesin reload tuh. Tak banyak beza ngan Malaysia (Hong Kong guna Octupus kad nih dah lama gak) , ianya lebih kurang Touch N Go gak lah..yang mana kad ni dipakai secara utama untuk public transportation tapi korang juga boleh guna kad nih untuk beli barang di kedai-kedai terpilih. Kad nih aku dapatkan melalui Klook sebabnya harga agak berbaloi tapi kad nih tak boleh di redeem balik lepas tak pakai. (Kalau beli secara conventional ada fee untuk beli kad dan boleh redeem balik harga kad tuh lepas tak pakai)

Tai O fishing village...Takde kena mengena ngan topik kan..biar je la..xde gambo yang sesuai dah

Hotel

Secara personal sebagai seorang budget traveler, aku rasakan untuk mendapat hotel yang agak selesa dengan facilities yang sederhana, bayaran yang korang kena bayar agak mahal lah. Sedangkan aku yang tinggal di "coffin room" pun kena bayar dalam RM80++ semalam inikah pula hotel dengan bath tub dan swimming pool.

Sebagai tips untuk korang nak book hotel, kalau korang tengok je alamat hotel korang tuh kat Chung King mansion, maknanya hotel korang tuh hotel badget la tuh walaupun korang kena bayar Rm150 tapi ia tetap dalam bangunan tersebut. Chung King mansion nih ada positif dan negatif side nya..Negatif dulu yer..Orang ramai dan kawasan tak mewah..agak dodgy..ada je bangla-bangla nak try harass ko (aku tak kena la) Nak naik ke bilik memang beratur panjang, tambahan pulak lif ikut aras..lif untuk tingkat 2,4,6 dll belah kanan..lif utk tingkat 1,3,5 dll belah kiri..tapi kalau lif belah kanan ramai, belah kiri xde orang..aku naik je belah kiri..pastu turun je tangga.. Tapi kalau pick hour memang beratur panjang la..posotif sidenya..mostly apa yang ko nak ada kat sini..makan minum, barang elektrik..tukar duit ada di sini...

Ni lah coffin room aku sepanjang berada di Hong Kong..nasib baik ada attached bathroom...

Keselamatan dan Sosio

Mostly sepanjang aku berjalan berpeleseran ke sana ke sini, takde sapa yang setakat ini mengganggu aku..Ada..tapi bukanlah dari orang local. Dari pemerhatian aku, original orang local tak peduli pun apa yang korang buat  asalkan jangan mengganggu orang lain atau terlampau menarik perhatian. Kalau adapun ianya terdiri dari orang-orang lain (tak mau cakap pendatang) seperti filipino ataupun bangladeshi..Itupun harassment yang tidaklah terlalu keras..just dok tanya-tanya dah book hotel ke belum, dah makan ke belum..tapi aku dengar cerita atau dari pembacaan aku dalam grup-grup fesbuk ada jugak yang kena scam teruk. Bagi aku kalau nak kena scam nih, mana-mana pun ada bahkan scam atau harassment di Kl adalah lebih teruk lagi.

Di Hong Kong nih memang ramai imigrant macam di Malaysia. Banyak yang dilihat adalah Filipino, Bangladesh, Pakistan dan lain-lain lagi so adakalanya kena super aware lah sikit. So far pengalaman aku, takde apa problem pun yang aku lalui. Bagi aku asalkan kita tak kacau orang, insya Allah orang pun takkan kacau kita.

View Hong Kong (pulau) dari Kowloon

Berikut aku senaraikan perbelanjaan aku kat Hong Kong (ground sahaja)..Kalau ikutkan tak banyak pun sebab ada item yang dalam budget nih adalah cenderamata yang tak sepatutnya aku masukkan...Semoga dapat jadi panduan untuk ke Hong Kong pada masa akan datang...

Hong Kong budget (ground sahaja)
Lain2
SIM card rm27
Octopus card Rm49

Day 1
Bus ke Bandar 33 hkd (dah masuk Octopus card)
Hotel 4mlm 718hkd
Reload octupus card 200hkd
Beli pin utk henpon 30hkd
Makan 55hkd
Air 15hkd
Overall 1045hkd

Day 2
Beli air 11.50hkd + 10hkd
Pin hrc 95hkd
Dinner 55hkd
Overall 171.50hkd

View Kowloon dari Hong Kong (pulau)

Day 3
Beli air 9.50hkd + 10 hkd
Baju HRC 670 hkd
Dinner 62hkd
Overall 715.5 hkd

Day 4
Beli air 10hkd + 10hkd
Sedekah 4 hkd
Fridge magnet 115hkd
Dinner 50hkd
Overall 189hkd

Day 5
Beli air 11.5hkd + 5hkd (9hkd tolak octopus)
Overall 15.5hkd
Grand total hkd 2,136.50 + RM76

1. Chungkin Mansion tu memang macam tu kan.. ramai yg sy baca pasal HK pun reviewnya sama saja. kena tabah kena berwaspada. sy x sampai lagi HK insyallah one day.

1. Insya Allah sampai satu hari nanti...dia memang camtuh..tapi kalau kat HK..rasanya itu je tempat yang boleh bg affordable price utk hotel (bagi org yg travel tapi poket sempit cam aku nih)