Thursday 23 January 2020

Hong Kong Part Akhir

Hari nih hari terakhir aku kat Hong Kong bagi trip kali ini. Kalau ikutkan esok, tapi memandangkan fight aku dalam tengahari esok so awal pagi lagi aku kena berangkat menuju ke airport. So hari nih aku nak settlekan perjalanan aku di Hong Kong. Kalau ikut list, (sebenarnya takde list pun) aku dah settlekan semua tempat yang aku nak pergi kecuali tempat-tempat yang perlukan duit belanja yang banyak misalnya Ocean Park (ada dalam pertimbangan sebelum trip tapi aku cancel) dan Disney Land. Jadi perjalanan hari ini lebih kepada free and easy walaupun setiap hari di Hong Kong pun aku free and easy gak.

Tangga ke Kowloon park...bangunan sebelah kiri (yang putih tu) masjid Kowloon.

Anime-anime yang disusun di kedua belah tangga naik dan turun...(belah satu lagi ada jugak)

Aku keluar macam biasa, awal pagi dan destinasi pertama aku hari ini adalah Kowloon Park. Memang agak pelik sebab kenapa lak aku nak lepak kat taman nih. Sebabnya adalah, salah satu section dalam taman nih yang menjadi favorite aku adalah Avenue of Comic Stars. Kat sini terdapat patung-patung komik Hong Kong yang menjadi bacaan utama aku masa kecik-kecik dulu macam Pedang Setiawan, Wira Tunggal, Raja Rimba, dan lain-lain. Kowloon Park nih bukan sahaja ada Avenue of Comic Stars tapi ada juga taman-taman lain seperti fitness trail, sports centre, tree walk, taman burung dan macam-macam lagi.

Inilah tempatnya...tapi sebenarnya ada satu lagi tempat yang macam nih kat pulau..

Penjejak Awan dari Pedang Setiawan....

Wira Wah dari komik Wira Sakti...

Lepas lepak-lepak aku bercadang nak ke pulau sebab dalam Octopus card aku ada lagi duit. Cadangannya nak berpoyo-poyo gi mengambil gambar selfie kat tempat-tempat insta-famous seperti Lok Wah South Estate dan Choi Hung estate. Kalau korang nak tau Hong Kong nih memang banyak tempat-tempat insta-famous (sebenarnya tempat yang view yang sangat menarik) yang patut korang pergi...Dalam perjalanan ke Choi Hung estate, aku membaca satu artikel yang mana berapa menyampahnya penduduk Choi Hung apabila taman permainan mereka dipenuhi oleh pelancong menyebabkan kehidupan rutin harian mereka terjejas. OKlah...untuk tak membazirkan masa korang..at last aku tak naik pun kedua-dua tempat yang aku pergi tuh meskipun pelbagai liku yang aku tempuhi (naik tangga...serius punya tangga dan jalan berbukit bukau).

Ini tempatnya..tempat yang perlu dicari adalah parking bertingkat..good luck

Kawasan persekitaran Lok Wah Housing...aku menapak dari bawahh lagi...

Ok. Sebelum tengahari dan sebelum balik semula ke hotel aku ada satu port lagi nak pergi, iaitu port yang kalau korang ke Hong Kong, ini adalah tempat yang aku galakkan pergi bukan sahaja sebab dia menarik dan femes tapi sebab ianya percuma; iaitu Avenue of Stars. Kat sini terdapat banyak hand print artis-artis terkenal Hong Kong yang mana kebanyakkannya aku tak kenal pun. Antara beberapa yang aku kenal adalah seperti Bruce Lee, Jackie Chan, Chau Sing Chee dan Michele Yeoh. Selain dari itu, kat hujung Avenue of Stars nih terdapatnya patung Bruce Lee yang jadi port amik gambar.

Cuaca panas terik meskipun suhu agak dingin..tp dah nak menjelang panas...

Ada beratus tapak tangan artis-artis berketurunan Cina tak kira China, Hong Kong, Taiwan dan Malaysia...

Patung Bruce Lee antara yang menjadi tumpuan utama kat sini.

Alang-alang dah ada kat Avenue of Stars, aku ambil kesempatan berpeleseran di kawasan persekitaran yang merangkumi kawasan muzium yang kebetulan terletak di tepi laut. Antara tempat menarik untuk dilihat adalah Hong Kong museum of Art, Hong Kong Space Museum, dan Hong Kong Cultural Centre. Kawasan nih sebenarnya aku dah pergi malam pertama di Hong Kong tapi kali nih aku pergi waktu siang pulak. Kat tengah-tengah kawasan lapang depan cultural centre nih ada menara jam yang ikonik bagi Kowloon dan Hong Kong.

Bahagian koridor Hong Kong museum of art...

Menara jam (Kowloon-Canton Railway Clock Tower) yang terkenal di Hong Kong...

Arca seni yang terdapat di Hong Kong museum of art..berdepan dengan clock tower...

Hari ini adalah hari Jumaat so aku kembali ke hotel untuk mandi-manda dan bersiap-siap menuju ke masjid. Kedudukan masjid paling dekat adalah Kowloon masjid and Islamic Centre yang terletak tepi jalan besar depan taman yang aku lawat pagi tadi. Perjalanan tak jauh kira-kira 5 minit sebabnya terpaksa menempuh 2 traffic light yang super lama..macam traffic light kat simpang Shah Alam tuh..(taklah..takde la lama sangat.)

Kowloon masjid and Islamic Centre

First time aku solat Jumaat macam nih. Dewan solatnya di tingkat atas, so kena naik tangga lah walaupun tak silap aku...malam first aku sampai tuh aku solat kat dewan solat bawah. Naik-naik tuh di pintu masuk ada sorang pak aji sedang menyambut semua jemaah satu persatu. Aku tak pasti sapa, sama ada imam atau pengerusi or ajk masjid tapi bukan sahaja dia sambut dan salam semua jemaah yang hadir bahkan ada beberapa orang lagi yang akan susun saf jemaah yang ada. Memang first time aku tengok keadaan macam nih..

Golden Computer Arcade nih nak kata cam Low Yatt pun xde..lebih kurang macam kompleks Yik Foong kat Ipoh kalau korang pernah lepak kat Ipoh la...

Lepas solat aku naik semula ke bilik, tukar pakai kasut dan terus ke jalanan semula. Petang-petang nih dah takde dah nak amik gambar instagram ke apa ke, (last-last aku tak buh pun gambar-gambar Hong Kong dalam IG) aku just nak ikut mana kaki melangkah dan juga carik sedikit souvenir untuk orang kampung.(kalau ada pitih) First tempat aku pergi adalah Golden Computer Arcade. Tempat nih macam Low Yat la tapi kat Hong Kong. Aku nak usha-usha barang komputer jap walaupun sebenarnya aku bukan ada duit pun. (Gile takde macam tourist kan..gi tengok barang komputer)

Panorama di Ap Liu street..pasar karat di Hong Kong.

Petang nih banyak masa untuk aku berpeleseran tanpa hala tuju so seterusnya aku ke satu tempat yang bagi aku agak menarik jugak la (bagi aku menarik tapi tak tentu bagi korang semua) iaitu Ap Liu street..kat sini adalah street market yang menjual barang-barang secondhand dari yang separa baru kepada barang-barang antik atau tak boleh pakai langsung..kiranya Ap Liu street nih lebih kurang pasar karat kat KL (kat Petaling street) atau Loken kat Ipoh. Aku tak tahu nak beli apa..ada yang menarik tapi harga tak kena pulak..ada yang menarik dan harganya kena..tapi tak berbaloi lak nak ngusung sampai dalam flight..Akhirnya..macam biasa aku tak beli apa pun.

Yang nih memang menarik bagi aku tapi harganya cam tak berapa berbaloi...

Ini kat jalan mana pun aku tak ingat...banyak market kat jalan-jalan di area Jordan sampai lah ke Mong Kok.

Aku ronda-ronda ke kawasan sekitar sehingga malam menjelang tiba. Rupanya selain dari Temple street, kawasan sekitar Jordan (1-2 stop dari Tsim Sha Tsui) nih memang banyak night market...boleh dikatakan selang 1-2 jalan ada night marketnya tersendiri. Cuma apa yang dijual tuh boleh dikatakan berbeza-beza . Memandangkan aku ada masa terluang, aku ronda satu persatu night market nih untuk mencari barang souvenir yaitu fridge magnet. Banyak market bukak dari petang sampai ke malam tapi barangan yang dijual takde la yang menarik hati. Lebih kurang uptown je kat KL, yang banyak jual barangan untuk penduduk local misalnya pakaian dan barangan runcit.

Salah satu 3d art yang dilukis pada bangunan..yang nih terletak di Sham Sui Po / Prince Edward (tengah-tengah)

Panorama waktu malam di Hong Kong..

Awal pagi lagi aku dah keluar dari hotel. Barang dah pack malam tadi sebelum tidur dan kat hotel nih tak payah jumpa sesiapa nak check out. Just letak je kunci bilik kat meja kecik tepi katil dan jangan lock pintu. Itu yang minah filipino bagitau aku masa mula-mula check ini arituh. Maknanya, kalau aku nak extend sehari dua selagi takde sapa yang nak masuk bilik aku tuh pun boleh la kut. Tah..tapi takde la aku nak buat camtuh. Tak baik...berdosa..

Matahari belum naik lagi aku dah menunggu bas kat depan balai polis Tsim Sha Tshui..kat situ antara bas stand yang paling dekat kalau nak amik bas ke airport. Dalam 20 minit jugak aku menunggu bas dalam kesejukkan pagi sebelum sambung pulak kesejukkan dalam aircond bas pulak..Perjalanan ke airport dalam 1 jam lebih dan aku tiba agak awal di airport dan nasib baik aku ada bawak bekal makanan yang ada baki malam tadi. So boleh la breakfast sambil menunggu di luar sebelum boarding time. Urusan imigresen berjalan lancar dan mudah sebab tak ramai orang atau sebab aku masuk awal. So kemana next time..aku pun tak tahu lagi...(dah tau tapi tunggu je la next post)