Thursday 24 October 2019

Kesimpulan dan Budget Trip Pontianak

Kesimpulan trip Pontianak

Kota Pontianak nih tidaklah mempunyai daya tarikan international so bagi sesiapa yang mencari-cari tempat yang viral, ianya adalah satu tempat yang agak kurang menarik untuk dilawati. Pada pandangan aku ia adalah sebuah bandar yang ada sedikit tarikan sejarah dan juga budaya yang lebih sesuai bagi tarikan pelancongan lebih kepada rakyat local.

Dalam tempoh perjalanan aku selama 4 hari 3 malam di Kota Pontianak, ada beberapa tempat-tempat yang patut korang lawati yang aku terpaksa skip disebabkan beberapa faktor personal. (kalau korang baca post terdahulu boleh tahu apa sebabnya)

Tempat-tempat yang patut korang lawati tapi aku tak pergi  adalah :

1. Khatulistiwa Park
2. Keraton Kadriyah
3. Masjid Jame' Pontianak

Meskipun kat atas nih aku listkan tempat-tempat yang tak sempat untuk aku lawati, tapi secara keseluruhannya aku agak berpuas hati dengan trip aku kali ini. Ianya adalah disebabkan aku berjaya cover sebahagian besar dari tempat-tempat menarik dalam tempoh yang ada dengan berjalan kaki sahaja. Cuma yang agak terkilannya sebab tak dapat full utilized masa dengan optimum tapi masih lagi ok.

Transportation

Kota Pontianak ni taklah besar sangat. Sepanjang 4 hari di sini kebanyakan masa perjalanan aku habiskan dengan berjalan kaki. Sepanjang pemerhatian aku, nampaknya macam tak banyak bas (macam tak ada) kat sini. Teksi pun macam tak nampak tapi grab memang kompom ada lah cuma untuk hantar ke hotel (dalam kompaun), grab memang diharamkan. Kalau korang nak ke tempat-tempat menarik sekitar Pontianak, aku rekomen korang amik supir. Sama ada pre-book dalam fesbuk atau secara online, korang jugak boleh amik dari hotel. Tak pasti semua hotel ada service camtu tapi kat hotel yang aku duduk ni memang ada dan bayarannya unexpectedly murah sangat.

Makanan

Yang ini korang kena berhati-hati sikit sebab tak semua tempat makan atau restoran di Pontianak ni sajikan makanan halal. Aku biasa gunakan Google untuk mencari kedai-kedai makan tapi salah satu experience aku di Kota Pontianak ni yang mana aku Google restoran halal dan dalam maps ada nyatakan list kedai makan yang halal. So aku pun pergi ke kedai makan yang dinyatakan tuh (menapak dalam 2km kut) pastu bila mintak menu dan nak order, tengok-tengok ada macam-macam menu sajian khinzir dalam tu. So apa yang aku nak nyatakan adalah, kalau dalam Google kata halal, baik korang check betul-betul terlebih dahulu. Kalau ikutkan banyak je kedai makan halal (bagi yg mencari makanan halal) tapi kena semak betul-betul terlebih dahulu.

Hotel

Biasanya hotel-hotel di Indonesia boleh dikatakan berpatutan dari segi bayarannya. Dan Pontianak juga tidak terkecuali. Hotel yang aku duduk tu boleh di kategorikan sebagai mid range hotel dan aku agak berpuas hati dengan keadaan hotel dan facilities yang ada di situ. Tapi apa yang aku cakap ni adalah berdasarkan pada aku yang biasa travel secara jimat dan tak kisah sangat kondisi hotel. Asal selesa dan boleh tidur dah cukup syukur sebab ada member aku jenis yang duduk hotel 5 Bintang pun berjela-jela complaint nya. Hotel di Pontianak terdiri dari pelbagai range untuk budget korang, bergantung pada lokasi dan juga facilities yang disediakan.

Keselamatan

Yang paling aku menyampah bila berada di Pontianak nih adalah keadaan trafiknya. Pagi tengahari petang dan malam. Jalan utama (maksudnya jalan yang ada 4 lane, 2 lane sebelah kanan, 2 lane sebelah kiri) sentiasa congested menyebabkan aku terpaksa mencari walkway brigde untuk melintas jalan ke hotel. Ada jugak orang yang melintas tapi memang tak berani la aku nak ikut sebab macam suicidal je. Dari segi lain-lain pulak, sepanjang 4 hari 3 malam aku di Pontianak, aku dapati bandar ini agak selamat (bagi pejalan kaki) meskipun aku berjalan pagi, petang siang dan malam. Aku tak boleh nak jamin la 100% selamat bagi korang tapi sepanjang aku berada di sini takde sebarang kejadian yang tak menyenangkan berlaku. Ini mungkin juga sebab rupa paras aku dengan orang tempatan saling tak tumpah kut.

So kat sini aku list kan perbelanjaan aku sepanjang berada di Pontianak bagi ground sahaja. Kos lain-lain adalah flight dalam RM90 dan hotel dalam RM 210.

Budget Pontianak (Ground sahaja)
Day 01
Breakfast (klia2) - rm 7.90

5. Sunset cruise
6. Masjid raya mujahidin
7. Traditional house betang

Day 2
Lunch bebek boediang  40.3k

Grand total 861.2k + RM 7.90
RM 260.05

1. trimakasih info nya gan, bisa memperkirakan budget kalo mau ke Pontianak

1. Sama-sama...terima kasih kerana sudi membaca..