Monday 10 June 2019

Maldives : Episod 5 (Last but not least)

Hotel aku last day nih tak menyediakan sebarang free breakfast macam hotel-hotel sebelum ini. (Patutla harganya murah) Jadi waktu pagi aku berjalan agak terhad tambahan pula aku dah cover hampir sebahagian besar Hulhumale semalam dan juga 2nd day aku di Maldives. Pagi weekends di Hulhumale memang pelik. Cafe-cafe yang terdapat di tepi pantai kebanyakkannya tak bukak; kalau bukak pun xde sebarang makanan, hanya minum sahaja. Itu yang aku terkena pagi-pagi dah minum coke kat tepi laut. Kuih atau kek pun xde..sedih betul la. Ada..tapi aku malas nak berjalan jauh dari hotel, ingatkan nak lepak-lepak tepi pantai sambil melihat pemandangan rupanya gagal.

Lepak-lepak di tepi pantai sambil2 minum coke di pagi yang sepi.

Naik kembali di hotel, takde apa aktiviti menarik yang dilakukan selain dari mengemas beg dan tidur-tidur ayam. Dalam jam 11 pagi, aku check out dari hotel. Dalam keadaan lapar dan dahaga, aku terlebih dahulu ke shopping mart untuk membeli sedikit bekalan perjalanan nanti. (bukan beli apa pun, coke besar sebotol) dan seterusnya berjalan kaki menuju ke bas stand. Aku tak sure sama ada bas di Hulhumale ada route yang berlainan antara satu sama lain sebab bila aku berada di bas stand, ada beberapa jenis (nombor bas) yang berlainan. Dalam 20-30 minit menunggu, akhirnya bas yang dinanti-nantikan telah tiba. Ya..agak lama gak menunggu tapi kalau takde sebarang benda rushing yang nak dibuat memang aku rasa ok je pun. Perjalanan menaiki bas macam biasa, sebab dah 3 kali aku naik bas nih dan jaraknya tak jauh pun cuma kali bas hampir penuh dengan penumpang.

Jeti public ferry airport Hulhumale

Sampai di airport aku segera simpan backpack aku di luggage storage yang terdapat di sana. Tak dikenakan sebarang bayaran, tapi dapat tiket yang perlu disimpan dan diserahkan semula masa nak amik balik beg tuh yang mana bayaran akan dikenakan semasa mengambil beg nanti berdasarkan hari beg disimpan di dalam locker atau bilik simpanan beg. OK..settle satu hal so aku dengan daily pack aku bersedia untuk menjelajah Male (lagi). So aku dengan daily pack aku bergerak menuju ke bangunan jeti public ferry ke Male. Tak jauh pun, tak sampai 200 meter dari tempat aku simpan beg. Feri ke Male dari airport kalau tak silap aku kekerapannya agak tinggi jadi tiada masalah kalau tertinggal feri.

Pemandangan bandar Male sebaik sahaja mendarat dari feri.

Perjalanan dari jeti airport ke Male dalam 10-15 minit sahaja dan tambangnya murah sahaja kalau naik public feri.Feri nya tidak sebesar public feri ke Maafushi dan penumpang nya pun tidak ramai. So suasana dalam feri tuh agak selesa dengan angin yang bergerak lancar membuatkan perjalanan agak nyaman. Dari jeti Male aku menapak lebih kurang dalam 600 - 700 meter bagi ke destinasi seterusnya. Tempat pertama yang aku lawati di Male ialah Hukuru Miskiy. Ia merupakan antara masjid yang tertua di Maldives.  Sebenarnya dari hari kedua lagi aku mencari Hukuru Miskiy nih sebabnya ada orang silap tag di dalam google map yang masjid nih terletak di Hulhumale. Berpeluh aku mencari kedudukannya di Hulhumale tapi apa yang dinyatakan dalam google adalah masjid yang lain yang berbentuk unik gak tapi tak macam Hukuru Miskiy nih.

Minaret masjid yang terletak di tepi jalan. Jauh jugak dari bangunan masjid.

Apa yang menarik mengenai masjid nih adalah sebahagian dari masjid nih dibina dari batu karang dan juga coral yang terdapat pada masa tersebut. So itulah sebabnya yang aku beria-ia nak melawat masjid nih sebabnya nak melihat sendiri rekabentuk unik yang terdapat di Maldives ini. Lagi satu ianya juga tersenarai dalam UNESCO world heritage site di Maldives. (Oppss..sori..bekas..dah kena tarik balik tahun 90an) Bangunan utamanya dibina dari kayu keras dan banyak dihiasi oleh ukiran-ukiran yang bermotifkan flora dan juga terdapat ukiran yang berciri Islam dari kayu dan juga coral pada bahagian bawah bangunan.(Dari tanah ke tangga)

Kubur-kubur lama yang terdapat di perkarangan masjid.

Bahagian dalam masjid. Sori..kamera macam hampeh bila low light. Dalam masjid nih memang gelap gulita time bukan waktu solat.

Next destination adalah istana rasmi presiden Maldives yang terletak betul-betul seberang jalan dari Hukuru Miskiy. Sebenarnya aku tak tahu pun ada istana / kediaman rasmi presiden dekat-dekat sini tapi memandangkan dah terjumpa so aku pun ambil sikit masa untuk amik gambar di depan gate je sebab istana presiden kalau boleh masuk suka hati, esok aku jadi king of Maldives lah. Istana nih tak dibuka kepada orang awam dan kawalan keselamatannya memang ketat so amik gambar saja lah.

Pagar kediaman rasmi presiden Maldives. Tak macam kediaman PM atau raja kita kan?

Kaki berjalan membawa aku ke tengah-tengah November 3 memorial. Memorial ini dibina pada  untuk mengenang tragedi serangan tentera asing terhadap Maldives pada 3 November 1988 yang mana pengganas tamil elam hampir-hampir berjaya untuk menjatuhkan kerajaan Maldives pada masa itu. Memorial nih simple je tapi ianya dikawal oleh beberapa orang askar yang lengkap bersenjatakan mesingun. (tak pasti jenis apa..tak main Pubg)

November 3 memorial.

Bersebelahan dengan November 3 memorial ini terletaknya masjid yang terbesar di Male iaitu Masjid al-Sultan Muhammad Thakurufaanu Al Auzam yang juga berfungsi sebagai Islamik centre di Maldives. Ia juga dikenali sebagai Grand Friday mosque boleh menampung kira-kira 5000 orang jemaah pada satu-satu masa merupakan salah satu dari masjid yang terbesar di asia selatan. Pelancong dibenarkan untuk masuk ke dalam perkarangan masjid ini dari jam 9 pagi hingga 5 petang kecuali waktu solat. Antara yang menarik mengenai masjid ini selain dari rekabentuk senibinanya, ia dibina hasil bantuan negara-negara teluk, Pakistan, Brunei dan juga negara kita Malaysia. Bangga tak?

Islamic centre di Maldives. Tak masuk pun, just amik gambar dari luar.

Aku teruskan berjalan tanpa ada tujuan tertentu. Kaki akhirnya membawa aku di hadapan National Museum of Maldives. Aku macam berminat nak masuk tapi tak sure bukak ke tak memandangkan hari ini hari Ahad. So aku cuba-cuba mengintai dari pintu utama dan tetiba aku ditegur oleh tukang sapu yang sedang menyapu di laman muzium yang menyatakan hari ini muzium buka dan ianya tutup hanya pada hari Jumaat sahaja. So dah takde alasan aku tak masuk.

Maldives National Museum dari luar.

Bayaran masuk adalah lebih kurang RM30 bagi dewasa, kanak-kanak aku tak pasti. Sebelum masuk korang akan melalui 2 pintu dimana korang akan di scan sebelum masuk oleh petugas yang berada disana. Nampak cam canggih. Bila masuk aku tertanya-tanya sama adakah ini sebuah muzium yang kena bayar lebih kurang RM30 per entry? Artifaknya tak cukup banyak dan boleh dikatakan biasa-biasa saja dan tidak banyak info serta susunan artifak tuh tak menggambarkan sejarah Maldives secara keseluruhannya. Asik kecam je aku nih kan. Gen melayu tuh kuat dalam diri; kalau tak kecam tentang semua kejadian yang berlaku dalam dunia nih bukan melayu lah namanya.

Antara artifak-artifak yang ada dipamer di sini.

Secara jujurnya aku tak pasti sama ada nak rekomen korang untuk masuk ke muzium ini atau pun tidak. Beginilah, pada pandangan aku; dari segi konsumerisme ianya adalah sangat tidak berbaloi untuk membayar sejumlah wang yang agak mahal bagi menyaksikan satu koleksi yang tidak lengkap (bagi aku) dan tidak menceritakan sejarah yang penuh dan lengkap. OK, tak habis lagi..kalau korang nak support kerajaan Maldives dalam maintain museum nih dan sejarah negara Maldives itu sendiri, maka korang memang wajib melawat ke muzium nih. As simple as that. By the way, muzium nih pernah diceroboh oleh pemprotes semasa tunjuk perasaan pada tahun 2012 dan banyak juga artifak yang dirosakkan atau dihancurkan.

Pemandangan di tepi laut di Male. Bot yang bersusun di tepi laut tuh adalah jeti.

Lepas melawat national muzium of Maldives aku kembali ke jalanan tanpa tujuan. Sebabnya Male adalah satu tempat yang tidak begitu banyak tempat bersejarah untuk dilawati jika dibandingkan dengan negara-negara asia selatan yang lain macam India, Sri Lanka ataupun Nepal. Yang menariknya di negara Maldives ini adalah pantai dan lautnya yang superb. Dan ianya bagi aku sangat bersih walaupun berada di tengah-tengah bandaraya yang begitu sesak kalau dibandingkan dengan New Delhi dan Kathmandu, memang boleh dikatakan langit dengan bumi bezanya.

Pasar bahan mentah di Male. Tempat menjual ayam atau barangan lain tak nampak pulak. Mungkin kat seberang jalan menghadap laut.

Male nih adalah sebuah bandaraya yang sesak, penuh dengan manusia, dan juga kedai-kedai yang menjual pelbagai benda. (Kalau korang tak caya cuba tengok stesen minyak dia..hari biasa dah cam hari raya kat Malaysia) Aku tak nampak sebarang perumahan di pulau ini so aku assume yang penduduk di sini sama ada tinggal di Hulhumale ataupun diorang tinggal kat tingkat atas kedai atau bangunan bertingkat yang terdapat di sana. Aku kemudiannya melawat ke pasar basah yang terletak di hadapan jeti menangkap ikan yang terletak di tepi laut bersebelahan dengan jeti no. 1. Pasarnya tak besar sangat (tak besar pun) tapi ikan yang dijual memang besar-besar.

Republic Square merupakan tempat lepak-lepak waktu santai. Nampaknya cam xde apa aktiviti di sini selain melepak. Macam kat dataran merdeka jugak lah.

Dalam jam 4.30 petang aku kembali semula ke jeti di Male untuk menaiki public feri menuju ke airport. Dalam perjalanan sempat aku melepak sebentar di dataran Republic square yang terdapat di tengah bangunan kerajaan yang juga terletak di tepi pantai. Republic square nih macam Dataran Merdeka lah kalau kat Malaysia. Petang-petang ni ramai juga yang melepak tak buat apa kecuali bersembang di situ. Cuaca Ok, angin sepoi-sepoi bahasa; apa yang kureng sikit kat Republic Square nih adalah tempat duduknya / bench banyak dipenuhi tahi burung.

Keadaan dalam public ferry dari Male ke airport.

Nak ke airport menaiki public ferry, terminalnya adalah di airport jetty dan bukannya terminal ferry Hulhumale ye. Sepanjang pesisir laut di bahagian utara (bahagian yang korang mula-mula sampai dari Hulhumale / airport) terletaknya dalam 8 jetty yang berlainan bergantung kepada lokasi kemana korang nak pergi. Apa yang menariknya adalah hampir kesemua jetty nih tak ada sebarang papan tanda pun. (Dalam maps yang tunjuk) Ianya sekadar speed boat parking dan korang perlu tanya di mana letaknya bot yang dapat membawa ke mana korang nak pergi. Cuma nasib baik airport ferry nih lagi mudah nak cari sebab dia ada tiket kaunter yang terletak di tepi jalan. So kalau korang ke Male dan nak naik ferry ke airport, cari lah tiket kaunter dan public ferry nya park betul-betul depan kaunter tuh.

Makanan aku sepanjang hari ini (sampai petang) Nasik beriyani (Maldives style) dengan air coke dan mineral water.

Akhirnya aku sampai juga di jetty airport. (walaupun airport nih duduk kat Hulhumale, tapi ianya nama jetty airport dan ada satu lagi jetty di Hulhumale; yang aku naik second day dulu.) Seharian tak makan membuatkan perut aku pedih meminta makan. Check wallet masih banyak lagi bakinya cuma apa yang menggusarkan aku adalah jap lagi dalam flight dah order nasik lemak pak Nasser dah. Ah..belasah je la. So aku cuba nasib kat building jetty airport. Kat atas tuh ada beberapa restoran makanan segera yang boleh dikatakan femes jugak lah. Antaranya KFC dan Secret Resepi dan beberapa lagi yang aku tak kenal. Nak jugak merasa makan KFC Maldives style tapi check harga, aku turun semula dari bangunan tuh.

Misi aku adalah mencari cafe bagi pekerja-pekerja airport makan yang mana harganya adalah harga yang agak marhaen dari standard airport. Berjaya jugak aku cari cafe marhaen yang terletak bersebelahan pelepasan domestik. (Bangunan lain) So, makanan terakhir di Maldives ; aku amik la yang mahal sket (lagi murah dari KFC snack plate) iaitu nasik briyani ayam dengan air coke dan mineral.

Selamat tinggal Maldives.

Sebelum masuk ke airport sempat lagi aku mengambil gambar sunset di Maldives nih. Aku rasa ini sunset paling cantik sepanjang aku di sini. So setakat itu sahaja pengalaman aku di Maldives. Takde apa lagi aktiviti selain dari amik beg dan check in masuk ke dalam flight. Tamat sudah perjalanan aku di Maldives; by the way, it was a nice experience walaupun tak seperti yang aku expect.