Wednesday 11 February 2015

Eurotrip: Bye bye Paris Hello Geneva, Montreux

Seawal pagi lagi kami bertolak ke Chales De Gulle...sebabnya flight ke next stop iaitu Geneva pada jam 9 pagi. Kalau pukul 9 pagi maknanya jam 6 lagi kami dah tercongok kat GDL. Dalam bas ke CDG tuh terserempak dengan 2 orang aweks Malaysia. Pada mulanya aku rasa nak bertegur sapa. Sekali diorang sembang je hingaq satu bas so cancel je la.

Charles De Gaulle Airport terminal 1 

AirFrance to Geneva

Perjalanan ke Geneva mengambil masa dalam 2 jam penerbangan. Pesawat Airfrance ke Geneva nih sama macam budget flight yang lain cuma kami diberi cookies dengan air oren je sebagai kudap-kudapan. Sekurang-kurangnya ada la jugak.


Goodbye Paris for now...xnampak pon Eiffel tower


Hello Geneva

Kami tiba di Geneva Airport lebih kurang 11 pagi lebih sikit..Sessi ambil beg memang agak mudah sebab aiport Geneva nih kecik dan x ramai orang, tambahan pulak kami je penumpang yang sampai pada masa tuh. Sampai2 je kami dijemput oleh tuan rumah...orang melayu yang menetap kat Geneva...Lunch provided...yahooo...


Geneva Airport


Nih pun sama..Geneva airport dari luar

Geneva adalah satu bandar yang x berapa besar...ada old town dan ada new town...cuma Geneva nih femes sebab dia adalah bandar United Nation(UN) atau Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Jadi sebab itu sara hidup kat bandar nih agak mahal terutama sekali sewa rumah. Kalau kereta kat Europe memang murah (jangan convert ke ringgit malaysia). BMW baru boleh dapat bawah 30 ribu euro. Audi A3 cabriolet used boleh dapat dalam 13k euro yang mana kat Malaysia dapat la dalam 150k....tapi sewa rumah bermula dari 2k swiss franc...dan makanan seperti daging halal dan lain2 agak sukar sikit terutama bila ada cuti2.


Bangunan apa tah..tapi kat area pinggiran bandar geneva dekat dengan airport

Ekceli hari nih cheat day...maknanya xde trip yang dirancang...cuma lunch dengan jiran tuan rumah dan pusing bandar Geneva termasuk UN dengan menaiki kereta. Lunch sungguh menyelerakan...lama x makan nasik lauk daging masak kicap ngan udang galah masak lemak memang terangkat.(baru 2 hari x makan nasik)

Cheat day hari tuh x menjadi kenyataan. Lebih kurang pukul 3 petang kami start keter dan menuju ke satu tempat bernama Montreux. Montreux nih adalah satu pekan kecil yang terletak kira-kira 100km dari Bandar Geneva. Secara geografinya ia berkongsi tasik Geneva dan ianya berlatarbelakangkan banjaran Alps. Sebenarnya bagi orang Swiss (ikut cerita member aku) diorang gelarkan Montreux nih Monaco of the Swiss sebabnya banyak casino kat sini ditambah pula dengan kewujudan banyak hotel-hotel mewah.


Jambatan kayu entrance ke Château De Chillon 

Tujuan sebenar kami ke Montreux nih adalah untuk melawat Chateau de Chillon. Sebenarnya masa tengah mencekik tuh kami sembang-sembang pasal tempat-tempat yang berdekatan untuk dilawati kecuali Bandar Geneva. Chateau de Chillon nih adalah sebuah istana lama (sangat lama kut) yang x tau bila ia dibuat tapi mengikut Google rekod pertama yang ada mention pasal istana nih bermula seawal tahun 1005 dan 1160.


Amacam...seram tak?

Perjalanan dari Geneva ke Montreux menagambil masa kira-kira 1 jam perjalanan menaiki kereta. Kami agak kesuntukan masa sebab mengejar matahari. Cuaca pada tengahari amat cerah namun begitu mulai suram menjelang petang. Matahari terbenam di Swiss semasa winter lebih kurang jam 4.30 hingga 5 petang. Tambahan pula tuan rumah ada function malam tuh jadi kami kena balik dan sampai di Geneva sebelum 6.45 petang.


Pandangan luar kastil nih

Kami tiba di Montreux kira-kira 4.30 petang betul-betul sebelum matahari terbenam. Sempat ambil a few shots di lokasi sebelum malam mulai menjelma. Kesian jugak kat satu bas pelancong dari Jepun yang tiba agak lewat so tak dapat enjoy the everning view.


Hari nih tutup jugak...off day...asik2 tutup je


Dalam perkarangan castle nih ada 2 ekor angsa bermain2..cam fairytale lak


Pandangan tepi château dengan lake Geneva



Patutnya David teoh buat citer hantu dia kat sini



Jetty yang ada kat sebelah Château De Chillon


Gambar x di edit...memang semulajadi seram...aauuuuu

Disebabkan masa yang tak mengizinkan, kami balik tanpa sempat singgah ke pekan Montreux untuk mengambil gambar. Tak sempat la aku berselfie kat patung Freedie Mercury. Kat Montreux nih merupakan lokasi recording band-band terkenal seperti Queen dan Deep Purple. (Kalau x caya cuba hayati lirik Smoke On the water).Jadi sebab tu ada statue Freedie kat sini. Tapi secara serius, pekan Montreux memang interesting...facilities gred A tapi tak crowded. Korang kena datang sendiri.

Setelah hantar tuan rumah pulang kami meneruskan perjalanan pendek ke Bnadar Geneva sambil berselfie di UN. Bandar Geneva nih memang sunyi pada waktu malam dan boleh kira kenderan yang lalu lalang. Keesokkan hari kami ada kerja berat nak menaiki gunung tertinggi di Eropah jadi rehat yang cukup amatlah diperlukan.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment