Wednesday 8 October 2014

Kenapa travel & kenapa travel blogging?

Ekceli first time aku ke luar negara dan naik flight adalah pada tahun 2008. Masa tu memang agak seram dan curious. Trip pertama aku adalah teman family pegi bercuti2 sambil bershopping ke Medan. Sebelum tuh aku asyik menghambakan diri mengkayakan bos aku dengan keje boleh cakap giler2 jugak lah...

most of the time masa tuh balik rumah kul 2-3 pagi, almost every day. Ada sekali tuh aku stay kat opis hampir 2 minggu x balik...kalau balik pun cuma mandi dan tukar baju je...walaupun masa tu duit agak masyuk tp feel xde...duit tuh banyak abis kat gajet ngan enjoy. Cakap je apa nak..laptop?henpon?camera?semua ada..tp tu je la..


So 2008 kena paksa ngan mak aku so terpaksa tidak kena mengjoinkan diri lah. Kebetulan masa tuh aku rasa demotivated dan aku berenti kerja. So sambil2 dapat keje baru tu aku folo la trip tu sambil mencari motivasi baru.

 
Pekan Permatang Siantar

Masa tu punya la jakun sampai kat kaunter check in...aku ingat masuk flight skali ngan beg..kat tempat check in luggage tuh...punya la budak kg ulu2 punya...masa tu kami amik pakej...kalau x silap aku budget dalam Rm900++(xsampai seribu pun) utk tiket flight, hotel, makan plus jalan2 selama 4 hari 3 malam...(duit belanja aku bawak dalam Rm3rat je...cukup la tuh..semua dah ditanggung beres...

 
Sama jugak...Angkutan di Permatang Siantar

So sampai je di dunia yg asing bagi aku...first skali masa nak amik beg tuh tgk2 dah ada ulat2 dah capai beg kami...diorang cakap nak tolong bawak pegi bas or teksi...pastu mintak 20 ringgit padahal bas tour tuh btul2 park kat depan airport...xsampai 36 langkah pun. Haram j btul lah...nak x nak bayar gak sebab tgk malaun tuh dah lain mcm je...

 
Danau Toba masa sunset...xde matahari

Overall trip aku rasa kira ok lah...kalo dulu aku rasa KL super jam...tp Medan lagi horror dari tu lg dengan trafic motor berlawan arus lagi...kalo dulu aku rasa pekan Pusing tu super barai...korang belum jumpa lagi pekan2 kecik sepanjang perjalanan dari Brastagi ke Medan lagi...well..trip 1st nih betul2 membuka minda aku la...

 
Sunrise di Danau Toba...xde matahari gak

Ada lagi pengalaman masa berjalan dari jeti Samosir ke Kg Tomok...yg mana kena lalu kat kg orang yg pendapatan diorang jual2 survenir...tangan dua dua kena tarik masuk kedai diorang pastu macam ala2 paksa beli barang2 yg diorang jual (dekat Bali..atas gunung Batur pun kena camni gak)...memang annoying tp itu la cara diorang cari sumber rejeki diorang..

 
Ni bukanlah tempat kampung org jual souvenir sambil tarik2 tangan tuh...

Aku ada sembang2 ngan ast. supir kami masa tuh...pasal mcm2 la tp yang paling aku tertarik skali bila dia cakap gaji dia sebulan dalam 300k rupiah...bersamaan Rm100...dan dengan simpanan duit gaji dia tuh dia nak buat kawin bulan depan (masa tuh la)...so aku rasa insaf sket sbb kalo ikut gaji aku yg berkali2 ganda dari dia pun rasa x cukup...

 

So lepas balik ke Malaysia...aku buat kesimpulan...travel nih sebenarnya sangat best..bukan saja boleh tgk tempat orang tp boleh jugak bagi motivasi...bila korang rasa korang la manusia yg paling susah daif dan papa kedana dalam dunia...silalah buka mata dan tgk dunia nih...cuba tgk penderitaan org lain dan kalo boleh feel skali lagi bagus...baru la nampak sikit cara dan kurang2 boleh ambil iktibar dan memperbaiki diri kita sendiri...

Air Terjun Sipiso piso...maksudnya pisau dalam bahasa batak/mandailing

So aku decide nak buat blog...nak buat duit hasil online advert? Nak jadi femes supaya org ramai kenal? Boleh belakon movie? nat geo amik jadi staff? Menang blogger of the year? Belagak n tunjuk2 tempat ko dah pegi?
 
Pandangan Danau Toba dari Sipiso piso...eh..Simarjarunjung..eh..oh sudah luphe...

Oh...its just not me...

Ekceli aku sangat dan agak bergantung pada tulisan blogger2 lain utk tips2 dan merancang trip aku...so aku rasa nak share xpirience aku secara percuma dengan org lain...sharing is not only caring tp kadang2 do's n dont's nih byk membantu silap2 avoid perkara2 yg x diingini dari berlaku...selain tu...kalo aku x share kat sini..nnti aku lupa apa yg benda2 penting yg dibuat or item yg perlu...misalnya skali hd komputer aku jahanam langsung xde bekap gambo...


So bros n sisters...keep on sharing...n tengs 4 all the tips and help all these years...
i salute u'oll...

P/s : cerita psl hd pc aku yg jahanam tu memang berlaku dan ini je gambo2 yg tinggal dari beribu2 gambo yg aku amik

No comments:

Post a Comment