Tuesday 17 June 2014

Menjelajah ke Kota Bursa

Keluar je dari airport rombongan cik kiah kami yang seramai 80 orang tuh disambut oleh 2 orang tourist guide. Maknanya naik 2 bas la tuh. Setelah memunggah beg naik ke dalam bas kami pun gerak. Plan asalnya dari airport direct ke Bursa sambil singgah ke beberapa destinasi. Lupa lak aku nak kenalkan ngan tour guide bas aku iaitu bro Ensar.

Sebelum bergerak jauh Ensar bawak kami dulu ke perkuburan student Malaysia; Ahmad Ammar yg maut dalam kemalangan jalan raya semasa sedang study kat Turki. Nampaknya orang2 Turki sgt menghargai bro nih sampai siap singgah ke kubur dia untuk sedekah al fatihah kat sana.

Keadaan jalan di Istanbul pada hari Ahad
Jalan di Istanbul masa kami tiba tuh memang sangat lengang. Ya lah, kami sampai hari Ahad dan menurut Ensar orang2 Turki pada hari cuti banyak menghabiskan masa di rumah dengan family. So hari Ahad memang x bz dia cakap so perjalanan jadi lebih smooth dari hari biasa.

Selepas itu kami dibawa ke sebuah masjid yang berada x jauh dari situ...cuma apa yg x bestnya aku lupa nama masjid tuh. Apa yg aku ingat adalah kat situ ada kubur tokoh yg agak terkenal di Turki.

Ini la masjidnya. bangunan kecik tengah2 tuh tempat amik wuduk

Pandangan dalam masjid

Sebagai pengetahuan semua, di Turki nih semua masjid disediakan rak kasut di dalam masjid..diulangi..di dalam masjid. So korang digalakkan bawak selipar or kasut kedalam masjid. Bagi mengelakkan bau cagu dalam masjid tuh, kat pintu masuk disediakan beg plastik jenis tarik untuk korang simpan kasut dalam tuh.

Pandangan luar (courtyard masjid)

Selepas tu kami meneruskan perjalanan ke Bursa yang mengambil masa lebih kurang 3-4 jam perjalanan dengan menaiki bas. Perjalanan ke Bursa ini termasuk menaiki feri bagi merentas laut yang memisahkan Eskihisar dengan Yalova. Feri yang mengangkut penumpang skali dengan bas ni mengambil masa dalam 45 minit dan dapat menjimatkan 2 jam perjalanan kalau x ikut feri. (fakta Ensar)

Diluar kawasan masjid ada kedai2 dan dataran

Sebelum naik feri tuh sempat la kami dibelanja (termasuk dalam pakej) breakfast terlebih dulu. Hidangan pagi pada hari tuh adalah simit ngan chai (roti ngan teh o). Hidangan ringan dulu kata Ensar sebab dia cakap nanti lunch dia nak bawak makan meat ball special kat Bursa. Memang hampir semua org x dapat habiskan roti kosong yang keras tu. (kecuali aku...aku makan apa saja yg halal)

Di warung2 (mcm restoran pon ada) di luar kawasan jeti feri tempat kami menjamu breakfast

Ni símıt kosong (xde chocolate ke jem ke apa2 lah) ngan chai

Yup. Perjalanan menaiki feri nih amik masa dalam 45 minit ke sejam bergantung kepada jumlah kenderaan dan penumpang yg ada dalam feri. Lagi berat feri lagi lama masa yang diambil. Lupa lak nak bagitau, time aku datang nih Europe tengah summer so siang lagi panjang dari malam dan suhu masa nih lebih kurang 19 ke 23 degree. Pukul 5 pg matahari dah start keluar dan 8 malam masih belum hilang lg matahari. So agak bertuah sebab boleh jalan2 lama sikit. Apa yang menarik untuk dibuat dalam feri nih adalah; beli simit (roti keras tadi tuh) dan bagi makan burung2 camar yg berterbangan. (amboi..mcm lagu aishah n the fan club)

Pintu masuk ke parking feri

Ini la keadaan dalam feri tu. Hari ni feri agak full

View atas feri

Dalam ni ada cafe dan mini speedmart

Misi membagi makan burung camar dan melihat pemandangan

Sedikit info mengenai Bursa : Bursa nih adalah salah satu bandar yang terbesar di Turki dan merupakan satu bandar yang penting sebab ia merupakan ibu negara pertama Turki dan juga salah satu tanah subur bagi menanam zaitun terbesar di sana serta salah satu pusat industri automotif di Turki. (sekian...macam baca berita lah pulak)

pemandangan kiri dan kanan penuh dengan ladang zaitun

Ok sambung balik. Perjalanan keseluruhan amik masa dalam...er..x tau nak kira..dalam 3 jam kut. Perjalanan keseluruhan dalam 250 km kut. Termasuk breakfast dan berenti2 dalam jam 12 tghari kami sampai di Bursa.

Sampai je di Bursa, bro Ensar terus bawak kami pegi makan tengahari yang spesial...iaitu meatball Turki yang sangat terkenal di Bursa. Memandangkan makanan ruji org Turki nih roti, bro Ensar dah orderkan spesial made nasi utk grup kami. So menu istimewa haritu adalah nasik,roti,meatball dan sayur. Bersama2 sebotol minyak zaitun. Nasik nya memang lain, x cukup masak semua ada. Tapi apa yg ko nak espek, macam korang suruh org bolivia masak tomyam la..Kebanyakan org dalam grup aku tuh x dapat nak abiskan hidangan hari tuh.

Ya..disinilah tempatnya yang diwar warkan oleh bro Ensar tuh.

yang bergulung2 tu la daging yg dijadikan meat ball tuh...(ye kut..)

ni la santapan tengahari kami; nasik,roti, daging, sayur ngan sambal (mcm cili boh)...yg macam buah tuh cili diorang...oh ada lagi yogurt

bersambunglah lagi

p/s : Next trip aku lambat lagi so layankan aje trip Istanbul yang panjang nih...