Tuesday 17 December 2013

TIPS Dan TRICKS : SIEM REAP

Antara tips dan triks utk survive di Siem Reap adalah

1. Jauhi aktiviti2 yang boleh membuatkan kita disabit dengan kesalahan.Kalau x kena tangkap pun kut2 locals yg blasah.Naya

2. Hormati org lain. Walaupun kita sedang melawat negara yg penduduknya x berapa nak kaya.Jangan sesekali kita maki2 diorang.Diorang cuma miskin tp diorang tetap manusia cam kita juga. Kalau xmau apa2 servis yg ditawarkan, just senyum dan ucapkan tengkiu.

3. Hormati kebudayaan org lain. Nak masuk tempat org pakaila yg senonoh sikit. Setengah2 tourist terutama sekali pompuan x dibenarkan masuk tempat2 tertentu sebab pakai sluar pendek atau menayangkan lurah2 yg x sepatutnya secara percuma.

4. Matawang utama yg dipakai di Siem Reap adalah US dollar tp digalakkan korang tukar sikit duit Riel Cambodia terutama sekali bila nak beli benda2 yang kecil or bayar benda2 yg murah sebab silap2 baki korang tuh short nnti. Jgn lupa check baki bila beli barang. Juga berguna time nak bagi tips.

5. Cuba utk blend dgn keadaan persekitaran.Hati2 bila berbicara dan jgn sekali sekala tunjukkan dompet korang yg penuh dgn duit tuh. Elakkan jalan malam2 terutama sekali kalo berseorangan. Kita xtau apa yg bakal terjadi.

6. Bila bershopping terutama sekali di night market cuba tawar dulu barang yg korang nak beli tuh tp jgn sampai terlalu berkeras. Kalo dah x boleh nego ikut harga yg korang nak just blah ke kedai lain.byk kedai kat night market nih.
7. Sebelum keluar rancang dulu perjalanan,set gps atau bawak peta terutama kalau jalan berseorangan naik basikal supaya x sesat carik jalan pergi dan balik. Ini penting sebab x semua org pandai cakap omputeh.

8. Sila bawak makanan ringan dan air secukupnya just utk tujuan kecemasan. Cuaca sangat panas dan kering bawaklah topi skali n sunshade.(spek itam) Byk makanan dan minuman dijual kat sana tp xdpt dipastikan kehalalannya(bagi mencari halal) dan harganya agak mencekik.

9. Di Pub Street ada beberapa kedai buku yg jual buku2 travel dengan harga yg sangat murah. Bagi yg gemar mengembara or membaca adalah sangat digalakkan membeli. Kalau x silap aku haritu aku beli dalam 6 usd (rm18) satu berbanding rm 100-120 kat kedai buku biasa.

10. Terdapat juga satu pub di Pub Street yang menawarkan persembahan tarian Apsara secara percuma tetapi kena beli minuman lah or makanan. Hidangan adalah tidak halal. Minum coke or air jus boleh lah.Yaa...Temple Pub nama dia (baru teringat)

11. Makanan halal memang xde masalah.Tp walaupun halal tempat tuh ada jual beer gak selalunya. Cuma ada satu kat area masjid kat Old Market Street yang dipunyai oleh saudara Muslim kat sana yakni Ustaz Haji Musa. (tp yg nih aku carik2 xjumpa tuh) Byk jugak restoran Malaysia kat sini tp kena pandai carik lah.

   
Chicken thalis @ Maharajah Indian Restaurant
(separuh mampus nak abiskan, kelaparan sepanjang hari aku cuma dapat habiskan separuh je)

Lok Lak @ Ababa Curry House
(aku suka makanan nih...mcm nasik goreng USA tp nasik putih ngan daging black peper tambah asam jambu tuh, telur goreng, fries dan sayur2 skit)
12. Kalau nak beli makanan ringan or air tin jgn la beli kat Angkor Wat. Sebab diorang jual 2usd setin (bersamaan lebih kurang rm6.00++) manakala korang boleh dapat kat temple lain cuma 1 usd. Masih mahal tp kurang la sikit kena sembelih.

13. Yang nih penting. Buat study sket pasal transportation yang nak digunakan. Bukan di Siem Reap saja penipuan nih terjadi tp dimana2. Jaga2 dengan penipuan mat2 tuktuk nih. Kalo korang nak tau harga sebenar utk tour korang boleh check masa dekat airport (tempat amik teksi ngan tuktuk tuh).Dia ada bagi pamplet yg nyatakan harga utk tour sehari or beberapa hari yang korang nak.


SCAM DI SIEM REAP

 Biar aku cerita sket kenapa aku cancel 2nd trip tuh. Ekceli aku dah studi dan tengok rate transportation utk tour nih. Rate tour2 nih kalo naik tuktuk adalah 12-15 usd utk sehari dan maybe la ada sikit tambahan kalo korang nak tengok sunrise or sunset. Setengah org yg x jujur akan cas kau kawkaw terutama sekali tourist macam aku kena ngan si Kim nih. Ekceli aku tau dia menipu tapi aku layankan je. Mula2 dia nak cas aku 60 usd sehari tour total pakej semua 120 usd sampai aku balik. Pas aku cakap aku x mau dia cakap la 60 usd utk tour 2 hari dan juga antar aku balik ke airport utk last day. Pakej nih termasuk 2 sunset dan 1 sunrise. So aku ok kan jela. Dia mintak duit dulu tp gile ke kau nak bayar dulu. Diorang akan tunjuk badge n kad yang diorang berdaftar dengan minister of transportation (kononnya la) dan boleh komplen kalo diorang rip off. Aku cakap sorry no advance payment.

Nak dijadikan cerita lepas dia anto aku balik hotel lepas tour fisrt day tu dia mintak payment n aku pun bayar la. Bayar 30usd and then dia cakap esok sunrise kul 4.30 pagi kena jalan. Aku cakap xde masalah and dia pun cakap la kena tambah duit lagi 15 usd utk sunrise. So aku cakap xpe la x yah tgk sunrise dan esok x payah amik aku sebab aku dah x berminat nak jalan esok sebab penat yg melampau. (alasan mesti nampak yakin) So aku pun bayar 30 usd sambil buat2 tersilap kira. (lebih dalam 2 usd dalam duit riel nak tgk samada dia nak pulangkan balik) Lepas tu aku cakap eh dah terlebih bayar dia amik duit tuh cakap anggap je sebagai tips dan terus cau. Oh selamat tinggal Kim.

Untuk makluman korang, 30-35 usd korang boleh dapat teksi kereta ber airkondisi (ekon) lagi. Ini apa yg aku interview geng Malaysia yg aku jumpa kat Angkor Wat arituh. Tp xde sunset sunrise la. At least xde la penat sangat or dehydrate korang atas moto tuh.

Sebagai nasihat baik check 2-3 tour agent utk pastikan harga termurah yg korang boleh dapat sebelum korang disembelih. Sebenarnya x semua org x jujur, cuma sebilangan kecil je tp yang sebilangan kecil nih la yang buat semua terpalit.

Kalo jumpa mamat nih kem salam ngan dia.


BUDGET TRIP SIEM REAP

Tiket flight + hotel 4 hari 3 malam      = RM 600
Sim card                                               = 5 usd (rm 15)
Transport dari airport ke hotel             = 2 usd (rm 6)
sewa basikal                                         = 1 usd (rm 3)
makan minum 1 hari 2 kali                  = 10 usd x 4 hari = 40 usd (rm 120)
tiket Angkor Wat                                 = 40 usd (rm120)
titbits / makanan ringan                       = 20 usd (rm60)
transport dari hotel ke airport              = 6 usd (rm 18)
souvenir                                               = 20 usd (rm60)
buku lonely planet                               = 6usd (rm18)

TOTAL                                               = rm 1020 (lebih kurang lah)
                       yg nih boleh kurang lagi nih kalau x kena tipu ngan tiket Angkor 1 hari je save rm 120


No comments:

Post a Comment